PayPal laat merken straks heel gericht adverteren binnen zijn app

De betaalapp zoekt naar nieuwe verdienmodellen, en hoopt die te vinden in advertenties én cashback geven aan consumenten.

Afbeelding ter illustratie
Afbeelding: Shutterstock

Betaaldienst PayPal voegt nieuwe advertentievormen toe aan zijn app. Merken kunnen 'later dit jaar' adverteren op basis van alle transactiedata die PayPal in de afgelopen jaren heeft opgebouwd, en geanalyseerd zegt te hebben met artificiële intelligentie (AI). Volgens Alex Chriss, de nieuwe ceo van PayPal, weet het bedrijf tot op de SKU wat mensen gekocht hebben en kunnen merken hun campagnes zo heel gericht draaien.

De nieuwste advertentievorm heet PayPal Advanced Offers Platform en komt als eerste beschikbaar voor Amerikaanse merken. Of de functie later ook in Nederland uitkomt, is nog niet duidelijk. PayPal zegt dat de adverteerder met deze advertentievorm alleen betaalt voor prestaties, niet voor impressies. De PayPal-gebruiker krijgt de reclame in zijn app te zien en kan indien gewenst meteen afrekenen via zijn PayPal-account. Zo verandert PayPal weer meer van een betaaldienst in een betaaldienst met geïntegreerde webwinkel.

PayPal advertising
PayPal laat merken adverteren in zijn app Afbeelding: PayPal

Aanbevelingen van verkopers

Een tweede vernieuwing van PayPal moet het techbedrijf ook meer geld opleveren. Smart Receipts, zoals de functie heet, stelt verkopers in staat om producten of diensten betaald onder de aandacht te brengen van PayPal-klanten. PayPal zegt AI te gebruiken om de aanbevelingen te personaliseren, en klanten dus alleen écht boeiende aanbiedingen voor te schotelen. De huidige versie van Smart Receipts, nog zonder AI, gaat via de e-mail naar klanten en heeft volgens PayPal een dagelijkse open rate van 45 procent.

Om klanten niet het idee te geven dat de app volstroomt met advertenties, introduceert PayPal ook een cashbackmogelijkheid. Wie winkelt en afrekent via de PayPal-app, krijgt bij deelnemende winkels een procent tot enkele procenten van het aankoopbedrag terug als punten op zijn PayPal-rekening. Die punten zijn uit te keren als geldbedrag, te gebruiken bij een volgende aankoop of op een PayPal-spaarrekening te zetten om rente te vangen. PayPal claimt dat 'honderden van de grootste merken' meedoen aan zijn cashbackprogramma, waaronder Ebay, Best Buy, Walmart en Uber. 

Een volledige lijst met deelnemende merken lijkt er nog niet te zijn, en het is ook niet duidelijk of het nieuwe cashbackprogramma in Nederland uitkomt. Adformatie heeft deze vragen uitstaan bij PayPal.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie