De Pride Amsterdam is van start gegaan, met zaterdag de kers op de taart: de 27ste editie van de Canal Parade. In de hoofdstad worden zo'n 300.000 bezoekers van over de hele wereld verwacht. Met de toenemende populariteit van de Pride weten ook merken het jaarlijkse festijn steeds beter te vinden, waarbij pinkwashing op de loer ligt: bedrijven die zouden willen profiteren van het succes van de Pride en zich de rest van het jaar niet of nauwelijks inzetten voor acceptatie van de LGBTQ-community.
Toch zet Lucien Spee -hij startte zijn carrière als marketeer bij Nestlé en is intussen al jaren directeur van de Pride Amsterdam- daar z'n vraagtekens bij. 'De biefstukkenboot van Loetje vond ik juist hartstikke leuk.'
Ik ben heel tevreden over het verloop tot nu toe. Voor elke letter en leeftijd van onze community is er van alles te beleven. Zaterdag ben ik natuurlijk te vinden waar iedereen is: de Canal Parade. Je ziet me dan trots alle boten toezwaaien. Mensen hebben zoveel energie en liefde daarin gestoken, dat is hartverwarmend.
Ik ben natuurlijk blij met alle partners -zonder hen geen Pride- maar op twee in het bijzonder ben ik trots. PVH Europe sponsort dit jaar de YouthPride-boot en de Rabobank de Trans Pride-boot. Dat je als merk anderen op jouw schouders laat staan, is lovenswaardig. En met name de transcommunity heeft het nu zwaar te verduren in een steeds meer polariserende samenleving. Zij kunnen wel wat extra steun gebruiken.
'Een detacheerder als Randstad kan ervoor zorgen dat álle bedrijven diversiteit op de werkvloer toelaten'
Wat is pinkwashing? De term wordt vaak verkeerd gebruikt. Het impliceert dat bedrijven iets te verbloemen hebben en daarom in de media opscheppen over hoe goed ze voor onze community zijn. In deze tijd waarin de emancipatie en acceptatie van de LGBTQ-community behoorlijk aan het dalen is, zou het een heel slechte geïnvesteerde marketingeuro zijn.
Ik heb er eigenlijk geen problemen mee als bedrijven zich op onze community richten in hun marketingcampagnes. Daarmee wordt ons bestaansrecht juist bestempeld. De meeste commerciële boten die je op de Canal Parade ziet meevaren zijn georganiseerd door de regenboog-netwerken van die bedrijven. Het zijn LHBT'ers die zich binnen zo'n bedrijf hebben verenigd en van binnenuit strijden voor gelijke behandeling en acceptatie op de werkvloer. Als zij het gevoel hebben dat hun werkgever het goed doet en zij zich daar thuis voelen, willen ze die trots uitdragen en beginnen ze een lobby voor budget bij hun baas voor deelname aan de botenparade. Daar heb ik weinig op aan te merken.
De boot van bijvoorbeeld biefstukkenrestaurant Loetje van een paar jaar geleden vond ik juist hartstikke leuk. Het is een oer-Amsterdams bedrijf ontstaan uit een diverse vriendengroep die trots is op z'n eigen stad en het feit dat we hier kunnen zijn wie we zijn en mogen houden van wie we willen. Naast dat het organiserende team bestond uit leden van onze eigen community vraag ik me af wat er mis is met hetero's die met ons willen meedoen? Zonder allies zijn we nergens. De gelijke rechten hebben we immers aan hen te danken, onze community heeft namelijk nog nooit een meerderheid in het parlement gehad.
Ik zou het mooi vinden als Randstad zich als proud partner aan de Pride zou durven te verbinden. De grootste detacheerder van Nederland kan zorgen dat álle bedrijven meer diversiteit toelaten tot hun werkvloer. Een boot met werknemers uit alle branches gekleed in uniform en dat met muziek van de Village People, ik zie het helemaal voor me.