Afgelopen week heeft Nike in New York een nieuwe flagshipstore geopend. Nu doen ze dat wel vaker dus op het eerste gezicht is er weinig nieuws onder de zon. Maar deze opening is waarschijnlijk wel een gamechanger. Het is de ultieme combinatie van online shoppen in een fysieke retail-setting.
Zo kan je thuis een selectie maken van de sneakers die je zou willen passen. Je gaat vervolgens naar de Nike-store, waar je via een aparte ingang meteen naar de Speed Shop kunt gaan waar in een locker met jouw naam de schoenen op je liggen te wachten. Je opent de locker met je mobiel. Ben je tevreden over een van de gekozen sneakers dan hoef je niet naar de kassa maar kan je die met de Nike retail-app meteen afrekenen.
Outfit
Het personeel wisselt van outfit op basis van de laatste verkoopcijfers van de shop. Zo wordt de verkoopvloer een dynamische homepage. Zie je iemand lopen die iets aan heeft wat je bevalt, dan scan je de OR-code en verschijnt het kledingstuk in je app. Vervolgens kan je dit kledingstuk naar een paskamer sturen waar het op je ligt te wachten. Deze paskamers hebben tevens drie lichtopties om de beste setting te creëren voor de goede sfeer.
Ook over de productinformatie is nagedacht. Door een product te scannen krijg je alle relevante informatie over het product en kan je via de app vragen om je een paar van de sneakers die je bevallen te laten brengen.
Winkel voor de klant
Hier worden de voordelen van online toegepast in de echte wereld. Hier is de klant er niet voor de winkel maar de winkel er voor de klant. Een prachtig voorbeeld van customer centricity. Wat mij betreft het echte doel van de gecombineerde kennis en mogelijkheden. Je gaat het uiteindelijk pas zien als je het doorhebt.
Gert Koot is eigenaar van het bureau Branded Entertainment en co-auteur van het boek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!