Hypnotherapeut Jos Claus bracht vijf mensen onder hypnose om hen de helse reis van een vluchteling te laten beleven. Amnesty International hoopt hiermee mensen te raken en draagvlak voor opvang van vluchtelinngen te vergroten.
De deelnemers beleven de reis die de 29-jarige Marwa aflegde van Syrie naar Nederland. In de film 'Door de ogen van een vluchteling' is te zien hoe zijn de heftige reis ervaren. Ook hun (emotionele) ontmoeting met Marwa zelf is vastgelegd.
Darre van Dijk (ECD TBWA\Neboko) werkte eerder voor Amnesty International en nam zelf het initiatief voor de campagne. 'Er zijn nog steeds zoveel mensen op de vlucht. Het is winter en er voltrekt zich een ramp. Wij zijn hierover in gesprek gegaan met Amnesty om te zorgen dat de verhalen binnenkomen bij Nederlanders. Aan de ene kant is het misschien pijnlijk dat mensen zich wel kunnen identificeren met de verhalen door de ogen van landgenoten, aan de andere kant is het doel meer draagvlak en we denken dat dit een hele mooie manier hieraan bij te dragen.'
Het idee om hypnose als inlevingsvorm te gebruiken werd vooraf grondig getoetst. 'Ik was zelf nogal sceptisch over hypnose', vertelt woordvoerder Emile Affolter van Amnesty International. 'Maar tijdens het proces ben ik daar anders naar gaan kijken. Wij wilden dat het verantwoord was voor de deelnemers en dat het een goede manier was mensen te laten inzien wat Syrische vluchtelingen meemaken om meer draagvlak te creëren. Dat is gelukt denk ik.'
De deelnemers hebben zich zelf aangemeld. Ze wisten vooraf waarvoor het was en dat ze onder hypnose zouden gaan. Achteraf hebben ze uitgebreide nazorg gehad van de hypnotherapeut en het productieteam. Zij zijn niet alleen in de film te zien, maar vertellen ook hun verhaal in de media, zoals Diana (59) dat gisteren deed bij RTL Late Night. De campagne wordt - onder leiding van Hill & Knowlton Amsterdam - ook internationaal verspreid.
Kritiek
De reacties zijn volgens de betrokkenen tot nu toe positief. Affolter: 'Er zijn natuurlijk vragen over de methode, maar we krijgen vooral veel reacties van mensen die zijn geraakt door de campagne.' Op YouTube is de reactiemogelijkheid uitgeschakeld. Volgens Affolter is dit niet uit angst voor negatieve reacties. 'Dat is standaard, dat heeft te maken met de capaciteit die nodig is om op alle platformen te modereren. Wij zetten ons in voor het recht van vrije meningsuiting, dus discussie en kritiek zijn welkom. Wij vinden dat iedereen die vlucht voor oorlog en geweld opgevangen moet worden en doen er alles aan om draagvlak hiervoor voor te vergroten.' Op Facebook kunnen mensen wel reacties plaatsen.
Over de deelnemers:
Over de methode:
Jan Willem Dol, Emile Affolter
Chief Creative Officer: Darre van Dijk
Creative Director:Bas Engels
Art Director:Darre van Dijk
Copywriter:Bas Engels
Producer: Peter Burger
Account:Thomas van der Helm, Manon Patty
Social media:Roderick Prince
Regisseur: Victor Vroegindewij
Producer:Lex Szanto
Editors: MRTN, Martin Heijgelaar, Jorien Voogt
Post Grading: Barry Clarke
Post Online: Gregoire Verwijen
Sound: Rens Pluim
Interviewer: Robert-Jan Glas
Productiemanager: Tessel Schole
FIRST: Farah Abdi
Focus puller: Paco Kumar
Cameraman:Laurens Meulenberg, Mickey Monteiro
2nd: Anne Geerse
Data:Gijsbrecht den Engelse
Camera test: Paul Damen
Grip:Auke Verhoeff
Sound: Eric Leek
VTR: Sander ten Hof
Gaffer: Frank van Hekken
Best boy: Stein Ohms
Elektriciens:Oscar van Rijn, Tessa van Beukelen, Marcel Brugman, Eus Liauw, Jason Mulder
Camera VIDIBOKO: Wouter Koomen
Make up & haar: Danielle van der Wilt
Locatiemanager: Jeroen Wardenaar
Productie assistent: Joerie Widdershoven
Researcher: Climmy Canton
Catering: Quinten Jansen
Locatie supplies: LOCDEP Jelle Montsma, Beam Systems
Locatie: Westergasfabriek, Amsterdam, Edmee Loupatty ,Petra Wischhoff
Sound Design: Darius Dante
|