Vijf vragen aan de nieuwe Belgische hoofdredacteur van NRC Handelsblad

Na Van Thillo, betreedt er nu een tweede Belg de vaderlandse dagbladjournalistiek: Peter Vandermeersch wordt de opvolger van Birgit Donker als hoofdredacteur van NRC handelsblad. Het ANP sprak met hem en uiteraard ziet hij een bloeiende toekomst weggelegd voor NRC Handelsblad, waar hij vanaf 1 september aan het roer staat.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De krant kan zich meten met de beste kranten van West-Europa, zegt de Vlaming. Vijf vragen aan de nieuwe hoofdredacteur.

Van harte gefeliciteerd met uw benoeming. Was het moeilijk het nieuwtje geheim te houden?

“Vooral de jongste dagen ging mijn naam flink de ronde. De afgelopen twee maanden heb ik veel, overigens bijzonder boeiende, gesprekken gevoerd met steeds meer mensen. Daardoor werd het almaar moeilijker om het vertrouwelijke karakter te behouden.”

Waarom wilt u hoofdredacteur worden bij NRC Handelsblad?

“Ik werk 22 jaar als journalist bij De Standaard, waarvan de laatste twaalf jaar als hoofdredacteur. Mijn absolute droom en ambitie is om de beste krant in het Nederlandse taalgebied te maken. Vaak riep ik dat ik van De Standaard de beste krant wilde maken, maar het taalgebied is beperkt tot zes miljoen Vlamingen. Het Nederlandse taalgebied is drie keer zo groot. NRC Handelsblad kan zich echt meten met de beste kranten in Europa, zoals de Frankfurter Allgemeine Zeitung, Le Monde en La Repubblica. Dat ik straks de redactie mag leiden is voor mij echt een voorrecht.”

U bent de eerste Belg die hoofdredacteur in Nederland wordt?

“Ik begreep inderdaad dat ik de eerste ben.”

Dat NRC Handelsblad kiest voor een Belgische hoofdredacteur is best opvallend, want uitgerekend NRC is na de verkoop door De Persgroep niet langer in Vlaamse handen.

“Als er een krant in Nederland is die verder kijkt dan Moerdijk, dan is dat de NRC. Als er een krant is die volop durft te investeren in buitenlandse correspondenten, dan is dat de NRC. De vacature hoofdredacteur stond ook open voor redacteuren van buiten de krant en voor niet-Nederlanders. Het is een krant die naar buiten kijkt.”

U gaat verhuizen naar Rotterdam?

“Ja. Maar het huurcontract in Rotterdam loopt in 2012 af. De krant zoekt een nieuwe locatie. Dat kan Rotterdam, Amsterdam of Den Haag zijn. Ik volg de redactie. Ik ken Nederland behoorlijk goed. Men onderschat dat vaak, maar Vlamingen kennen Nederland beter dan vice versa. Ik hoop ook dat Nederland van Brazilië wint vrijdag.”

Het persbericht dat NRC dinsdagavond uitstuurde:

Peter Vandermeersch wordt de nieuwe hoofdredacteur van NRC Handelsblad. Hij is nu nog hoofdredacteur van de Belgische kranten De Standaard en Het Nieuwsblad. “We krijgen we een zwaargewicht aan het roer, die heeft bewezen dat kwaliteitsjournalistiek niet alleen bestaansrecht heeft, maar ook toekomst”, zegt voorzitter Wubby Luyendijk van de redactieraad. De redactie van NRC Handelsblad keurde vanmiddag met overgrote meerderheid de voordracht van Vandermeersch goed.

De historicus Peter Vandermeersch (49) begon op 1 januari 1988 als journalist bij de grootste Vlaamse kwaliteitskrant De Standaard. Hij werkte er onder meer op de cultuur- en de buitenlandredactie en was correspondent voor De Standaard in Parijs en New York. In 1999 werd hij hoofdredacteur en zeven jaar later algemeen hoofdredacteur van De Standaard en Het Nieuwsblad. “Ik kijk er heel erg naar uit om met de beste redactie van Nederland de allerbeste kranten en sites van West-Europa te maken”, aldus Vandermeersch.

In 1997 studeerde Vandermeersch met een Fulbright Scholarship aan de John F.Kennedyschool van Harvard. In 2009-2010 was hij Sulzberger Fellow aan de School for Journalism van Columbia University in New York. Hij schreef twee boeken over Frankrijk en één over Amerika.

Onder zijn leiding steeg de verkoop van De Standaard van 75.000 exemplaren in 1999 naar ruim 93.000 exemplaren in 2009. Het Nieuwsblad verkoopt dagelijks 260.000 exemplaren. “Vandermeersch veranderde een journalistiek instituut met een dalende oplage in een journalistiek instituut met een stijgende oplage”, zegt NRC-uitgever Hans Nijenhuis die de voordracht van de redactie overneemt en Vandermeersch zal benoemen. ”Die ambitie hebben wij ook.”

Vandermeersch begint op 1 september. Hij volgt Birgit Donker op die half april haar functie neerlegde, net als uitgever Gert-Jan Oelderik.

NRC Media is uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl. De oplage van NRC Handelsblad bedraagt gemiddeld 200.000 kranten en op zaterdag 300.000 exemplaren. De zaterdagkrant bereikt 800.000 lezers. nrc.next is in 2006 opgericht en heeft een gemiddelde oplage van ruim 80.000 exemplaren. De krant bereikt 350.000 lezers. De website nrc.nl heeft 3 miljoen unieke bezoekers per maand.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie