In alfabetische volgorde werden de volgende bedrijven/organisaties door de vakjury op de vingers getikt vanwege de gemiste kansen op communicatief gebied.
Blue Band. Unilever was supply-sponsor van Euro 2000. "Had dus alle mogelijkheden om goed en passend te 'scoren'. Men kwam niet verder dan een blauwe (!) beker actie met niet-ter-zake-doende kindertekeningen erop", aldus de jury.
Calvé pindakaas. "Een twee jaar geleden zeer succesvolle commercial van de plank gehaald, ondanks de uitleg van toen ("dit is éénmalig") en niet de moeite nemen om de commercial aan te passen (b.v. het T-shirt van het jongetje oranje maken)."
Dennis Bier van Harry Vermeegen. Ongevraagd (zonder medewerking van Dennis Bergkamp dus). "Goedkoop en platvoers, hetgeen nog werd versterkt door het negeren van het verzoek van Bergkamp om de opbrengsten te doneren aan een goed doel", aldus de jury, voorgezeten door Frank van den Wall Bake van Trefpunt.
Goudkuipje. "Dat liep gesmeerd, oranje", zolang Oranje won en "Dat liep niet gesmeerd, oranje", toen de ploeg verloor. Behoeft geen verdere toelichting.
Gemeentebestuur van Rotterdam. De dames en heren van het College meenden Nationale-Nederlanden te moeten aanslaan voor precariorechten (ruim ( 250.000,--) voor het "versieren" van het gebouw. Een echt betrokken stad. "Dit was bijna rood, aldus de vakjury."
KLM adverteerde paginagroot in Nederlandse kranten op de zaterdag voor de finale en wenste een ieder een spetterende finale. "Voor de goed orde: Nederland was toen dus al uitgeschakeld. Onze Koninklijke Luchtvaartmaatschappij schitterde elders in het toernooi (toen Oranje dus nog volop in de race was) door afwezigheid. Dat is nog eens nationaal denken."
Philips is al jaren sponsor van voetbal, je zou dus enige ervaring verwachten. "Desalniettemin bedachten de dames en heren in Amsterdam en Eindhoven het om met een standaard t.v. spot, met daaraan wat voetbal- en tribunebeelden geplakt, in het Sterblok in de rust van de finale, de Nederlandse consument uit te nodigen het evenement mee te maken met kaartjes, die te winnen waren bij de Philips winkels." Kosten spotje naar verluidt meer dan een ton.
Postkrediet riep in 1/1 pagina's dat een ieder "maar één doel voor ogen heeft" en dat zou dan zijn: Goedkoop lenen. Het bedrijf beeldt in de advertentie Dennis Bergkamp en Marc Overmars af. Dit zonder toestemming. Er loopt dus nu een rechtzaak.
PSINet was voor circa ( 18 miljoen één van de officiële sponsors van het evenement en daarbij de officiële Euro 2000 "webhoster". Het bedrijf verzuimde dit echter te communiceren, anders dan een reclamebord ("PSINET") in alle stadions. Een voorzet voor open goal gemist. Dom dus, vindt de jury.
Scoot vond het gepast om een Duitse voetbalfan op een Nederlands strand te laten graven, "op zoek naar zijn bom". "Jammer, Scoot had hem al gevonden". Smakelozer kan haast niet, dat vond Scoot kennelijk ook, want de spot werd snel teruggetrokken. Desondanks vond de jury een gele kaart voor Scoot op zijn plaats.
De Gouden Inkopperjury was een samenwerking tussen Trefpunt, De Telegraaf, SBS6 en Adformatie. Behalve Van den Wall Bake zaten in de vakjury Hans van Walbeek (Van Walbeek Etcetera), Cora Baas (Media Exposure), Theo van Duivenbode (Stad Rotterdam), Marleen Houter (SBS6), Ronald Veldhuijzen van Zanten (De Telegraaf).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!