Op 21 maart 2011 publiceert AdWeek een artikel van Andrew McMains met een pakkende titel: Why the Average Barista Gets More Training Than Most Agency Staffers. Het schetst een leegloop van jong talent in de reclame industrie. De reden: bureaus investeren onvoldoende in hun talent. Een groot probleem dat 7 jaar geleden al aan het licht werd gesteld.
Twee jaar geleden schreef Katie Richards het artikel How Agencies Are Fighting Back Against Talent Raids by Tech Firms and Marketers. Het besef dat talent een cruciaal onderdeel is van een bureau lijkt te zijn geland. Andrew Benett, global CEO, Havas Creative Group: “For those who fail to place talent at the center of their business, the outlook is pretty bleak. You'll be extinct."
Vrij vertaald: zonder talent heb je als bureau geen toekomst. Natuurlijk, investeren in talent kost geld. Maar een goed groei- en ontwikkelingsplan voor talent resulteert ook in groei en ontwikkeling van je bedrijf. De sleutel is gericht te investeren, je moet er beiden sterker van worden.
Er kan veel beter
Bij een uitzending van BNR’s Beeldbepalers vroeg ik Dick van der Lecq (Etcetera en VEA) naar zijn idee over dit probleem. Ik vroeg hem of het niet eens tijd werd dat bureaus persoonlijke leertrajecten aanbieden aan jong talent. Tijdens de uitzending gaf Dick aan hier wel oren naar te hebben maar ook dat dit enige pijnpunten met zich mee brengt. In een artikel op Adformatie brak hij de lans voor de uitgebuite stagiair en starter maar kwam ook met een paar kritiekpunten waar ik graag op reageer.
1. Zorg voor een langere stageperiode. Van ‘twee fantastische maanden’ wordt niemand wijzer.
Volledig mee eens. Zelf liep ik een klein jaar stage tijdens mijn studie en vertel ik iedereen die naar mij wil luisteren dat dit nog steeds één van mijn meest waardevolle periodes was in mijn ontwikkeling. Misschien moeten we een keer samen met enkele opleidingen om de tafel gaan zitten om dit eens even grondig met ze door te nemen, wat denk je daarvan Dick?
2. Er mag nog wat gesleuteld worden aan de attitude van je generatie, het is niet allemaal Tesla, Netflix, loft en lachen.
Van millennials is er een beeld ontstaan dat zij vinden dat ze recht hebben op de mooiste banen met een plek in de spotlight. Echter zie ik bij RA*W zeer veel gemotiveerde talenten rondlopen die juist aangeven bereid te zijn om die extra meters te maken ten faveure van hun zelfontwikkeling. Dus waar Dick aangeeft dat “er nog wat gesleuteld mag worden aan de attitude van je generatie” denk ik dat hier zeker al stappen in gezet worden maar ook dat eventuele leertrajecten zullen helpen om iedereen weer met beide voetjes op de grond te zetten.
3. Wees loyaal. Jobhop je met je net afgeronde interne opleiding naar de concurrent, dan rekenen we wel even af.
Jammer dat er meteen van uit wordt gegaan dat die loyaliteit mist en al helemaal dat daar meteen een consequentie aan gehangen moet worden. Nancy Hill, president van de American Association of Advertising Agencies, zegt het volgende: “When the industry spends time teaching its prospects the fundamentals to succeed, rather than throwing them in head-first without needed direction, they'll be much more likely to stay with the agency —or at least within the industry overall.”
Talent vertrekt als het geen reden heeft om te blijven. Dwing die loyaliteit af door een onweerstaanbaar traject aan te bieden met duidelijke mijlpalen en bewandel het samen. Blijf in een continue dialoog. Als jij dé gesprekspartner van het talent bent kun je samen de route bijsturen in plaats van dat het talent het hazenpad kiest. Zorg dat jij ze het plan en uitzicht biedt waarvoor ze willen blijven. Samen groeien is toch prachtig.
4. Tot slot zouden traineeships ook toegankelijk moeten zijn voor oudere werknemers.
Hopelijk is eerder in dit stuk al gebleken dat ik het daar roerend mee eens ben. Je bent nooit te oud om te leren, dus waarom zou je er mee stoppen? Volgens mij ligt hier ook een erg mooie rol voor de VEA, waar wij ons met RA*W juist op de jongere werknemers richten.
Doe het samen
Ik wil nog even benadrukken dat ik vind dat een dergelijk leertraject van twee kanten moet komen. Als jij als talent wil dat er in je geïnvesteerd wordt, investeer dan ook in jezelf. Pak die paar extra uren om door te leren en je collega's om advies te vragen. Neem Dick mee om een borrel te drinken en aan zijn brein te plukken, daar word je wijzer van. Bij deze dus een oproep om dit dan ook samen te doen!
Ik zou graag eens met Dick maar ook andere bureau bazen om te tafel zitten om te kijken hoe wij er samen voor kunnen zorgen dat onze industrie hier stappen in kan zetten. Vanuit RA*W willen wij dat jullie de talenten begrijpen en de talenten jullie. Graag nodig ik jou en andere bureau bazen uit om met RA*W om de tafel te zitten. Samen kunnen we dan kijken hoe we onze mooie industrie een vruchtbare toekomst kunnen geven.
Ik sluit af met de woorden van Deutsch CEO Mike Sheldon:
“We’re one of those service businesses where we have nothing else to sell except for our people.”
Sven Stroomberg is creative producer bij Eyeforce en bestuurslid bij R*AW, een grote community van talent binnen het reclame, communicatie en marketingvak.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!