SXSW Update: Trends en startups

SXSW Update in de Lichtfabriek in Haarlem. Wat presenteerden John Meulemans en Paolo Martorino van 3sixtyfive?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tweet of schiet, dat waren de mogelijkheden om vragen te stellen tijdens de presentatie op donderdag 28 maart. Om de zoveel zitplaatsen hingen pistolen en de meeste aanwezigen zaten op Twitter. Toen deze methodiek van vragen stellen tijdens de presentatie uitgelegd was, ging de presentatie van start met trends gespot op de SXSW.

1. Social is the new normal
De nieuwe realiteit is social, social is geen optie meer maar de werkelijkheid.

2. Most things get gamified
Alles is of wordt tegenwoordig een spelletje, online en offline. Punten sparen met je creditcard, badges verdienen of een profiel completeren, er wordt handig gebruik gemaakt van de natuurlijke competitiedrift van mensen.

3. Democratizing entrepeneurship
Er zijn in Amerika nog nooit zoveel studenten na hun afstuderen een eigen bedrijf begonnen. Een eigen bedrijf beginnen wordt, mede omdat het vaak ook online kan, steeds laagdrempeliger.

4. Access over ownership
De nieuwe generatie hecht minder waarde aan het materiële bezittingen. Spullen of diensten gebruiken of lenen wanneer ze nodig zijn, is belangrijker dan het daadwerkelijk hebben. Voorbeeld is Rent the Runway, een bedrijf waar je een designerjurk kunt huren voor een gelegenheid en weer terug kunt sturen.

5. A shift in digital towards more objects
De 3D-printer, zoals bijvoorbeeld de MakerBot stelt mensen in staat zelf objecten te gaan printen die ze willen hebben. Deze techniek wordt steeds goedkoper.

6. Using technology to create offline experiences
Stel je voor: je staat voor een huis en maakt een foto met je smartphone. Op dat moment onthult je telefoon alle informatie over dat huis. Het kan met Homesnap.

7. Recommerce
Voorbeeld: op de website van Le Tote kun je voor het vaste bedrag van $49 dollar per maand steeds je outfit vernieuwen. Als eerste maak je een profiel met jouw stijl. De stylisten van Le Tote maken dan gepersonaliseerde looks voor jou. Ze sturen je dan drie kledingstukken en twee accessoires. Deze mag je zo lang houden als je wilt en stuur je vervolgens terug in de meegeleverde retourbox. Je nieuwe Le Tote verschijnt vervolgens na een paar dagen.

8. Wearable tech
Technologie wordt een natuurlijk onderdeel van onze verschijning en staat dichter bij onze zintuigen. Een armband zoals Jawbone volgt alles wat je doet. In de app kun je onder andere invoeren wat je hebt gegeten, wat je stemming is en de app geeft inzicht in hoe gezond je levensstijl is. Andere voorbeelden van wearable tech zijn de Nike Fuelband, de Google sneakers, de Credit Ring, de iWatch en de chip tattoo. De beweging 'qantified self’, diegenen die zich zelf de hele dag tracken door middel van wearable tech, wordt steeds groter. De grootste hype was Google Glass:

Location based services

Deel twee van de presentatie bestond uit een update van location based services. In 2012 werden vele initiatieven gelanceerd waaronder Highlight, Banjo, Sonar, Glancee, Intro, Ntro, Glassmap en Mingle. In 2013 werd duidelijk wie de voorlopige winnaars zijn: Highlight en Foursquare. Foursquare is de afgelopen jaar flink uitegebreid in functionaliteit, zo is het inmiddels mogelijk een credit card te koppelen aan Foursquare en kun je extra korting krijgen bij Foursquare specials door te betalen met de kaart.

Applicaties die informatie combineren, ‘wie je kent’ plus ‘wat je leuk vind’, zijn in opkomst. Hiermee kunnen aanbiedingen op maat gedaan worden door bedrijven. De (digitale) coupon werd dood verklaard.

Met de Highlight-app kun je de sociale profielen bekijken van diegenen die bij je in de buurt zijn. De ceo van Highlight zegt dat ‘het echte leven een bizarre versie is van Facebook’, we zien in real life immers alleen iemand zijn profielfoto. Waar wel nog over wordt gespeculeerd is de relevantie van de notificaties. Wil je wel van iedereen in de buurt alles weten? En wanneer wordt dit eng in plaats van handig?

Na de update over location based services, werd er gesproken over een verschuiving in marketing, de verschuiving naar de Relationship Era. Een samenvatting hiervan is te lezen op.

Wat volgde was Gamification meets big data. Gamification werd gedefinieerd als ‘taking elements from games and applying them in the right context in all kind of product to drive behaviour’. Het sparen van punten, het behalen van een bepaalde status of het kunnen meten van progressie zijn menselijke drijfveren die gedrag kunnen veranderen omdat er bij deze acties dopamine vrijkomt.

Zelfs bij betrekkelijk simpele services zoals bijvoorbeeld Dropbox of LinkedIn wordt er gebruik van gemaakt: bijvoorbeeld door een vermelding van een ‘90% profile completeness’ die mensen drijft de ontbrekende gegevens nog in te vullen. Bekend zijn natuurlijk ook de badges bij Foursquare. Big Data werd gedefinieerd als ‘using massive amounts of info to help people and companies make better decisions’.

Gamification en Big Data gecombineerd kunnen dus gebruikt worden om dingen te zoeken die je vrienden ook leuk vinden op Facebook (Graph Search) en om de uitslag van X-Factor te voorspellen of zoals Google onlangs deed van de Oscars. Daarnaast kun je als werkgever erachter komen door data te combineren wie je het best kunt aannemen. Andere opties om jezelf te ‘tracken’ zijn Fitbit en Fitocracy.

10 Startups

Laatste deel van de presentatie bevatte 10 startups die opvielen tijdens SXSW volgens 3sixtyfive.

1. Fleksy app + Leap Motion
Deze app zorgt ervoor dat je kunt typen zonder te kijken, handig voor blinden.
2. Tinder
‘A fun way to break the ice’, met Tinder kun je erachter komen wie interesse in je heeft en in de buurt is en brengt je samen als jij ook geïnteresseerd bent.
3. Mico
De Mico hoofdtelefoon/app is in staat om het humeur van de gebruiker te monitoren en de afgespeelde muziek daaraan aan te passen.
4. Get Identified
Identified.com is like LinkedIn, but sexier.
5. Desi
Smart travelresearch.
6. Between
Een tegenhanger voor de grote sociale netwerken, een app voor alleen ‘jij en ik’.
7. Present.me
Een programma om jezelf eenvoudig te presenteren.
8. Ouya
Een platform om games te ontwikkelen.
9. Lyft
Een makkelijke manier om een lift te regelen gebaseerd op locatie.
10. Icon
The Smart Digital Business Card for the Modern Professional.

Zie voor meer SXSW Update: .

De overige 6 verslagen over SXSW door zijn ook op de Adformatie- website te vinden, kijk voor deel 1 op: : Van Startups, Big Data & Gamification naar Social TV">SXSW Update : Van Startups, Big Data & Gamification naar Social TV.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie