Als hoofd content bij social agency GoSpooky is Albers verantwoordelijk voor het begeleiden van teams die contentstrategieën voor merken creëren. Zijn reis naar deze positie was allesbehalve traditioneel. Albers’ carrièrepad begon ver buiten de wereld van advertising. ‘Als klein kind wilde ik bouwvakker worden,’ vertelt hij. 'Zijn liefde voor bouwen kwam niet alleen tot uiting in fysieke constructies, maar ook in creatieve expressies. Zo ontwikkelde hij al snel een passie voor dansen, variërend van klassiek ballet tot breakdance. Albers: ‘Acht jaar lang heb ik heel intensief gedanst. Ik heb lang gedacht dat dat mijn vervolgstap zou worden, dat werd het uiteindelijk niet, maar het gaf mij wel belangrijke vaardigheden als discipline en doorzettingsvermogen, waar ik later in mijn carrière zeker wat aan had’.
Na het dansen startte Albers met een studie aan de Breda School of Applied Sciences, richting International Media & Entertainment Management. ‘Die opleiding heb ik niet afgemaakt, eigenlijk omdat ik social media ontdekte. ‘Ik zag daar wel kansen in.’ Wat begon als een ‘uit de hand gelopen tussenjaar’, waarin Albers video’s maakte voor YouTubers, groeide al snel uit tot een serieuze carrière. Hij werkte samen met opkomende YouTubers zoals in die tijd, Joost Klein en maakte snel naam als een innovatieve contentmaker. Het freelancen voor YouTubers bracht hem uiteindelijk in contact met GoSpooky, waar hij zijn eerste grote project deed: een campagne maken voor Lowlands. Al snel besloot hij om fulltime te gaan freelancen en het onderwijs definitief achter zich te laten. Bij GoSpooky werkte Albers drie jaar als freelancer, waar hij creatieve social content ontwikkelde. Daarnaast werkte hij bij Sky High TV en zette hij verschillende YouTube-kanalen op, voordat hij fulltime aan de slag ging bij zijn huidige werkgever.
Ik denk dat er veel ruimte is voor creatieve talenten die niet per se een traditionele advertisingopleiding hebben gevolgd.
Sinds kort bekleedt Albers de rol van head of content bij GoSpooky. ‘Het verschil met mijn vorige rol als creative lead is dat ik nu een meer strategische rol heb waarbij de focus ligt op contentcreatie en kwaliteit. Ik leid een team van vier content leads en twintig contentcreatieven en -strategen. Het is een strategische maar ook menselijke rol – ik vind het ontzettend leuk om mensen te inspireren en te begeleiden om het beste uit zichzelf te halen en mooie dingen te maken. Daarnaast ben ik nog steeds creatief betrokken bij het werk dat we maken.’ Albers heeft een duidelijke visie over hoe de creatieve industrie moet innoveren. ‘Ik denk dat er veel ruimte is voor creatieve talenten die niet per se een traditionele advertisingopleiding hebben gevolgd. Social media heeft autodidacten voortgebracht die ontzettend veel kunnen bijdragen, zowel in creatie als in strategie.’
De industrie heeft nieuwe impulsen nodig
Hij is vastbesloten om nieuw talent aan te trekken en diversiteit te bevorderen binnen de industrie. ‘We moeten kijken naar veel meer verschillende communities. Kijk bijvoorbeeld naar creatieve mensen in het zuiden die carnavalswagens bouwen endie heel goed weten hoe dat te doen, maar ook hoe dat via de verschillenden kanalen te communiceren zodat zoveel mogelijk mensen hun bouwsels zien. Kortom, de industrie heeft nieuwe impulsen nodig.’
Met zijn sterke visie op innovatie ziet Albers veel potentie in de rol van social media binnen advertising, maar hij erkent ook ‘de industrie heeft nieuwe impulsen nodig’ de uitdagingen. ‘Nieuwe platformen zoals TikTok hebben alles opgeschud. Merken moeten zich verdiepen in de communities die ze willen bereiken en begrijpen hoe ze relevant kunnen zijn binnen die platforms. Het is een strategisch spel dat goed begrip van zowel het merk als de community vergt.’
Tristan Albers staat nog maar aan het begin van zijn carrière, maar met zijn passie voor creatie en strategie en zijn wens om anderen te inspireren, belooft hij een blijvende impact te maken op de creatieve industrie.