'Staatsloterij stimuleert kansspelverslaving'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het kansspelbeleid van de overheid is erop gericht de consument te beschermen en gokverslaving tegen te gaan. De Staatsloterij, nota bene in handen van die overheid, lapt deze regels echter volledig aan haar laars, meent Morand Juridische Bijstand, dat met een gerechtelijk proces tegen de Staatsloterij aan het voorbereiden is.

'Zo heeft de Staatsloterij haar reclame-uitgaven sinds 2005 niet verminderd maar juist vermeerderd, stimuleert zij om met extra loten mee te spelen, is automatische deelname nog steeds mogelijk en worden loten aan minderjarigen verkocht. Loterijverlies.nl heeft een officiële klacht ingediend bij de Europese Commissie en pleit daarin voor een parlementair onderzoek', aldus Morand.
'Niet alleen heeft de de afgelopen jaren misleidende reclame gevoerd door te zeggen dat er maandelijks 20 winnaars waren van prijzen van 100.000 en 50.000 euro terwijl dit er maar 4 waren, zij maakt zich ook nog eens ernstig schuldig aan kansspelverslaving. Ook onder minderjarigen.'
Morand vindt ook dat de loterij te veel reclame heeft gemaakt. 'In 2005 heeft de minister van Justitie bepaald dat de reclamebestedingen van de vergunninghouders van loterijen moesten verminderen omdat het gezien werd als verkwisting van geld, en kansspelverslaving zou bevorderen. Volgens de cijfers van Nielsen Media Research heeft de Staatsloterij in 2005 zo'n 17 miljoen euro in de media besteed, en is dit in 2007 verdubbeld naar ruim 34 miljoen. De minister van Justitie houdt de reclame-uitgaven dus niet in de gaten, zoals eerder door hem was toegezegd.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie