De lezersmarkt voor tijdschriften blijft dalen. In het vierde kwartaal van 2010 daalt de totale betaalde oplage zoals gerapporteerd door Hoi met 2,5 procent van 19,5 miljoen naar 19,0 miljoen. De cijfers zijn vergeleken met dezelfde periode uit het voorgaande jaar. Uitgever van publiekstijdschriften Audax staat op veel steviger verlies ten opzichte van de markt. Alle Audax-titels samen verliezen bijna 11,5 procent. Het zijn vooral de vrouwenbladen uit de Audax-stal die het zwaar te verduren hebben. Vriendin verliest 14 procent (-17.594), Glossy verliest 29 procent (-18.174), AvantGarde verliest 36 procent (-15.121) en Diva gaat zelfs met 46 procent terug (-14.317). De vrouwenbladen als segment dalen ‘maar’ met 2,8 procent. Ook de meeste overige Audax-titels dalen. Opinietijdschrift HP/De Tijd staat op 9 procent verlies en komt uit op minder dan 23 duizend exemplaren. Aktueel MAN zakt met ruim een kwart terug naar iets meer dan 19 duizend. Alleen koningshuizentitel Royalty stijgt in oplage, spectaculair zelfs, met 45 procent naar een kleine 48 duizend.
Het was niet overal kommer en kwel in de uitgeefwereld. G+J boekte succes in het laatste kwartaal. Het wist overall met ruim 8 procent te stijgen. Glamour en Quest liepen weliswaar tegen een bescheiden minnetje aan, maar onder ander National Geographic (plus 5 pct naar 114.257) en Jan (plus 15 pct naar 64.000) trokken G+J ruimschoots in de zwarte oplagecijfers.
Meer over tijdschriftenoplagen in Adformatie van deze week.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!