‘Mensen moet je niet vastbinden, maar juist stimuleren om te groeien’

Interview met voormalig Marketingtalent van het Jaar Liesbeth Gouda.

Tekst: Luuk Ros SCP*

Nederland kent relatief veel goede hbo’s en universiteiten met marketingopleidingen dus er loopt ook veel écht talent rond. Uitdaging is natuurlijk wel om die pareltjes te vinden zodra ze zijn losgelaten in de corporates en grotere marketingbedrijven, maar daarvoor hebben we dé verkiezing van het Marketingtalent van het Jaar.

Ook nu wordt er weer driftig genomineerd, want op 31 maart as. weten we wie Joost Geurtsen van Nu.nl opvolgt als ‘beste onder dertig’.

In 2012 ontving Liesbeth Gouda de publieksprijs bij de Marketingtalent van het Jaar. Wat gebeurt er met je als je zo’n prijs pakt?

We hebben je vijf jaar geleden leren kennen toen je bij PostNL werkte en daar een prachtig marketingproject mocht neerzetten voor de 1%-club. Wat doe je nu?

‘In oktober ben ik voor mezelf begonnen en heb nu een eigen brandingsbureau Another Brand Story. Daarin geef ik masterclasses, brandingprogramma’s, brand coaching en adviestrajecten. Ik heb een eigen methodiek ontwikkeld waarmee ik alle aspecten die bij branding komen kijken behandel en op basis daarvan bouw ik samen met de klant een sterke positionering en daarmee een sterk merk op.’

Ah, een eigen bedrijf. Was dat stiekem iets wat je altijd al wilde?

‘Voor mezelf beginnen was voor mij altijd al een droom, maar ook heel spannend. Het spookte altijd rond in mijn hoofd, maar vond niet het juiste moment. Ook omdat ik altijd met veel plezier bij werkgevers heb gewerkt. Los van zekerheid, geef je natuurlijk ook het hebben van collega's op en ik ben écht een gezelschapsdier, dus dat was een ander punt waar ik mee worstelde.

‘Nu eenmaal gekozen voor het ondernemerschap ben ik heel gelukkig. Want tegenover een onzekere situatie staat dat je alle vrijheid krijgt, zelf altijd de beslissingen neemt en ik echt helemaal kan doen waar mijn passie ligt.’

Een lastige, maar wel een leuke: Heeft Nederland veel marketingtalent?

‘Ik denk zeker dat er veel talent in Nederland is, talent is natuurlijk een wat ondefinieerbaar begrip.

‘Om maar even een van de zangtalentenprogramma's als voorbeeld te nemen, er komen daar mensen die oprecht geloven dat ze goed kunnen zingen, terwijl wij toch echt horen dat kattengejank nog beter klinkt. Het mooie van die mensen is dat ze in zichzelf geloven, ik denk dat er ook veel mensen zijn die daar wel wat meer van mogen hebben, geloof in jezelf.

‘Aan de andere kant is begeleiding en toetsing van je talent ook belangrijk. Goede universiteiten zijn daarvoor een eerste stap, maar vervolgens is het belangrijk om goede keuzes te maken op de arbeidsmarkt.

‘Deels beslis je dit zelf en deels is het een kwestie van geluk. Ik heb managers gehad die me letterlijk naar een hoger level hebben gebracht, maar ook managers waarvan ik het gevoel had dat ze me klein probeerden te houden. Van beiden leer je veel, het belangrijkste is uiteindelijk dicht bij jezelf te blijven en in jezelf te geloven maar wel ook open te staan voor kritiek en jezelf daarmee verbeteren.’

In 2012 werd je samen met Marieke Bos Marketingtalent of the Year. Waarom won je?

‘De combinatie van het neerzetten van een sterke case voor 1% club, breder kijken dan de vraag die werd gesteld, goed onderzoek doen naar de insights van de doelgroep, een samenwerking neerzetten met een commercieel bedrijf, creatief zijn en daarnaast ook mijn enthousiasme om het over te brengen op anderen, waardoor zij mij de prijs gunden en ook op me gingen stemmen.’

Open deur, sorry daarvoor, maar wat doet zoiets met je? Staan bedrijven in de rij?

‘Het was echt geweldig om die prijs te winnen, je krijgt zoveel reacties, ook van mensen die je helemaal niet kent, of die je al heel lang niet hebt gesproken.

‘En het opent ook nieuwe deuren, niet alleen bij werkgevers, maar daardoor heb ik bijvoorbeeld ook met een interview en zelfs op de cover van de Adformatie gestaan. Ik heb er daarna altijd profijt van gehad bij sollicitaties en wordt ook nog steeds veel benaderd op LinkedIn. Nu nog steeds als ondernemer helpt het mij om mijn credibility te versterken. Mensen worden toch altijd getriggerd door gewonnen prijzen.’



Lastig aan talenten is natuurlijk dat ze groeien en nog niet zo zichtbaar zijn, hoe máák je jezelf of je collega zichtbaar? Zijn er tips?

‘Ik denk niet dat het lastig aan talenten is dat ze nog niet zichtbaar zijn, maar dat managers er vaak niet mee bezig en snel vervallen in dagelijkse werkzaamheden. Groei is vaak wel een onderdeel van het managen maar binnen het bedrijf, en zelfs daar moet je vaak veel moeite voor doen. Ik denk dat iedereen wel eens heeft moeten vechten voor een promotie, of om budget te krijgen voor een opleiding, laat staan om iets te bereiken wat ook buiten de organisatie zichtbaar wordt... Of ze weten überhaupt niet dat ze hun mensen kunnen opgeven hiervoor.

‘Ik denk dat het juist sterk is om het wel te doen, ten eerste geef je diegene een dosis zelfvertrouwen, ten tweede is het goed voor de organisatie als iemand van jouw organisatie wint en tot slot stimuleer je groei van die persoon en ik denk dat dat iets heel moois is wat je voor iemand kan betekenen.

‘Zoals ik al eerder zei, ik geloof dat wat je geeft dat je dat ook weer terug krijgt.. En mocht iemand toch een aanbieding krijgen die diegene echt niet voorbij wil laten gaan dan is dat ook van harte gegund en een mooie stap. Er komt weer nieuw talent voor terug, wel of geen marketingtalent: mensen moet je niet vastbinden, maar juist altijd stimuleren om te groeien bij jou of ergens anders.’

Tot besluit: juist door het project dat jij destijds mocht leiden of begeleiden – ook nog eens een goed doel – viel je op en kreeg je sympathie: je zichtbaarheid en verrichtingen werden daardoor heel concreet, en dus ook jouw talent. Is het wel zo’n goed idee om je als écht talent helemaal te begraven in een corporate? Het duurt eeuwen voordat ‘marketing Nederland’ je dan in de gaten krijgt…

‘Lastige vraag. Ik heb altijd veel mogelijkheden gehad binnen zowel PostNL als Center Parcs om mijzelf te ontwikkelen en projecten te doen waarin ik kon groeien en vrijgelaten werd om het in te vullen op mijn manier. Zeker bij PostNL waren de projecten die ik deed, projecten met een grote zelfstandigheid omdat ze binnen de nieuwe e-commercetak vielen. Of 'marketing Nederland' je in de gaten krijgt is iets waar jezelf ook een rol in speelt, voor je eigen ontwikkeling is het goed om naar netwerkbijeenkomsten, opleidingen en dergelijke te gaan. Dan bouw je automatisch ook je netwerk uit.’

 Weet u een Marketingtalent van het Jaar? Nomineer hem of haar!


 

*Luuk Ros is manager content & business bij NIMA

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie