Overslaan en naar de inhoud gaan

Mediabedrijven gaan samen fake nieuws bestrijden

Onder meer Google, Facebook en Twitter werken samen met grote nieuwsuitgevers.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In totaal hebben 75 partijen zich verenigd in The Trust Project, met als thuisbasis de Santa Clara universiteit in Californië.

related partner content for mobile comes here

Het consortium introduceert 8 technische ‘transparantie-indicatoren’ om consumenten te helpen met het vinden van content die klopt. Denk aan informatie over de auteur, geraadpleegde bronnen, of een artikel nieuws is of opinie, dan wel gesponsorde content. Maar ook of in een artikel verschillende meningen aan het woord komen, of de uitgeverij zich committeert aan ethische voorwaarden, of de inhoud accuraat is.

Verschillende grote uitgevers hebben beloofd de indicatoren te implementeren op hun sites. De eerste die dit zullen doen, zijn The Economist, The Washington Post en de Italiaanse kranten La Repubblica  en La Stampa.

Ook Facebook, Google en Twitter zullen de indicatoren vermelden in hun newsfeeds. Facebook bijvoorbeeld biedt een nieuwe feature aan uitgevers om aanvullende informatie te geven bij hun artikelen in de newsfeed.

En Google zegt dat de indicatoren hun algoritmes helpen om nog beter te kunnen bepalen of artikelen juist zijn, of niet.

Journalist Sally Lehrman startte in 2014 met het project, om lezers meer handvatten te geven om betrouwbaar nieuws te vinden online.

Beeld: 123rf

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in