Premium

‘Je gaat in Duitsland geen meeting in zonder 110 procent goed voorbereid te zijn’

Theresa Küter-Luks over zakendoen in Duitsland.

Tekst: Katja Kreukels

Theresa Küter-Luks (33) uit Lingen (Duitsland) is afdelingshoofd public relations en woordvoerder bij de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) in Den Haag en houdt niet van half werk.

Hoe gaan de zaken tussen Nederland en Duitsland?

‘Erg goed. Voor beide economieën was 2017 een heel succesvol jaar. Het handelsvolume tussen Duitsland en Nederland is met ongeveer 163 miljard euro (2016) een van de grootste wereldwijd en raakt veel bedrijfstakken. Duitsland is voor Nederland de eerste handelspartner, zowel voor invoer als voor uitvoer.’

Waarom zijn het zulke goede zakenpartners?

‘Beide economieën zijn sterk en Duitsland is het belangrijkste transitland voor Nederland naar andere Europese landen. De Rotterdamse haven is dé haven van het Deutsche Hinterland. Het zijn buren met een lange gedeelde grensstreek en een vergelijkbare werkmentaliteit. En ze vullen elkaar goed aan. Kijk bijvoorbeeld naar de auto-industrie. Nederland importeert Duitse auto’s en Duitsland importeert hightech uit Nederland om in die auto’s in te bouwen.’

Maar er zullen toch ook verschillen zijn?

‘Een van de grootste verschillen tussen beide ondernemingsculturen is volgens Duitse ondernemers dat ze andere eisen aan het kwaliteitsmanagement stellen. Dat blijkt uit een recente studie van de Nederlandse ambassade in Berlijn. Veel Duitse bedrijven hechten waarde aan certificering, controle en keurmerken, terwijl veel Nederlanders met een informelere bril naar hun werk kijken. In de praktijk sluiten de Nederlandse losheid en creativiteit en het Duitse perfectionisme goed op elkaar aan – dat merk ik ook in mijn eigen werk.’

Hoe voedt de Duits-Nederlandse Handelskamer deze burenrelatie?

‘Als netwerkorganisatie vertegenwoordigen we Duitse bedrijven in Nederland en helpen we Nederlandse bedrijven om in Duitsland zaken te doen. Er zijn nu al 1.400 bedrijven bij ons aangesloten waarvoor we bijvoorbeeld handelsreizen en netwerkevents organiseren. Wat we doen is een combinatie van matchmaking en het geven van professioneel ondernemersadvies.’

Jij ging naar Nederland om communicatiewetenschappen te studeren aan de Universiteit Twente. Wat trok jou?

‘Na mijn bachelor journalistiek in Duitsland wilde ik nog een stap verder zetten. Ook omdat het bedrijfsleven me trok en de journalistieke arbeidsmarkt slecht was. Toen ontdekte ik deze master in Nederland en greep ik mijn kans. Het was tijd voor een klein buitenlands avontuur.’

In hoeverre voelde het buitenlands?

‘Iets meer dan ik had verwacht. Ik had wel al enkele maanden ervoor de taal geleerd, maar als je dan aan een Nederlandse communicatiestudie begint en in een Nederlands studentenhuis woont, wordt je wel meteen in het diepe gegooid. Maar ik hou wel van een uitdaging.’

Hoe uitdagend is je huidige baan?

‘Deze functie combineert álles wat ik leuk vind. Ik ben woordvoerder, adviseur, hoofdredacteur voor ons economisch tijdschrift MARKT en afdelingshoofd. De uitdaging is álles te combineren. Ik zal niet snel zeggen: ik doe maar wat. Ik kan slecht tegen onverschilligheid en zoek betekenis in het werk dat ik doe.’

Als je het promofilmpje kijkt op de site van DNHK zie je veel grijze mannen met stropdassen. Vind je wel aansluiting als jonge Duitse vrouw?

‘Zeker! Op onze events zijn natuurlijk vaak veel ervaren ceo’s uit grote bedrijven; expertise die we in ons netwerk niet willen missen. Maar dat is niet het complete beeld. We hebben onlangs ook een netwerk van young professionals opgericht om jonge ondernemers uit Duitsland en Nederland met elkaar in contact te brengen. Persoonlijk vind ik het juist waardevol om de meest uiteenlopende ondernemers te ontmoeten.’

Wat adviseren jullie een startende Nederlandse ondernemer die voor het eerst de Duitse markt op wil?

‘Verdiep je goed in de Duitse markt, kijk waar je kansen liggen en wie je mogelijke zakenpartners kunnen zijn. Verdiep je ook in de cultuur en de regio waar je je vervolgens wil gaan vestigen. Leer de taal, met Engels alleen kom je er niet. En vergeet niet: je gaat in Duitsland geen meeting in zonder 110 procent goed voorbereid te zijn.’

Hoe bevalt het jou in Den Haag?

‘Ik vind het hier superprettig, ik fiets naar mijn werk, heb fijne collega’s. Als vrienden mij opzoeken zeggen ze: jij woont waar anderen vakantie houden en dat is ook zo. In mijn vrije tijd ga ik het liefst racefietsen door de duinen of hardlopen op het strand. En het is ook maar drie uur reizen naar die Heimat.’

En hoe is het als interviewer om nu een keer zelf geïnterviewd te worden?

‘Ik zit natuurlijk altijd aan de andere kant en mag dan de vragen stellen – wat ik trouwens een absoluut privilege van mijn werk vind. Dit was niet onwennig, meer een interessante en nieuwe ervaring.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie