In de dynamische wereld van branded content groeit de vraag naar talenten die niet alleen creatieve ideeën bedenken voor diverse doelgroepen, maar ook bruggen slaan tussen klanten, partners en media. Een perfect voorbeeld van zo’n verbinder is Jasper van Lingen (25), sinds 1 oktober werkzaam als branded content manager bij StudioM.
StudioM is de contenthub van GroupM waar mediabureaus Mindshare, Wavemaker en EssenceMediacom onder vallen en waar onder andere creatieve digitale uitingen voor banners en out of home-uitingen worden ontwikkeld, waar branded content-campagnes, influencer-samenwerkingen en merkpartnerschappen tot stand komen. Van Lingen speelt hierin een sleutelrol: ‘Ik kijk samen met de klant hoe branded content kan aansluiten op de jaarstrategie. Ik verbind briefings van merken met de juiste partners en zorg dat we het maximale uit budgetten halen om de boodschap het beste over te laten komen bij de doelgroep. Denk aan samenwerkingen met Talpa of DPG, waar we samen de concepten neerzetten met een aansluitende mediaplan, voordat het projectmanagement de uitvoering overneemt.’
Jasper begon zijn carrière bij StudioM als projectmanager. ‘Nu werk ik meer aan de voorkant van processen: denk mee over strategie, stel mediaplannen op met exploitanten, en ben betrokken bij de creatieve invulling.’ De hands-on ervaring die hij eerder had als projectmanager geeft hem een voorsprong: ‘Ik ken alle partners en processen. Het helpt enorm bij het bepalen van wat werkt – of het nu gaat om scripting, GRP’s of het kiezen van influencers voor een campagne.’
Van Lingen zit op zijn plek bij StudioM. ‘Wat ik hier zo prettig vind is dat ik de kans krijg om voor heel veel verschillende klanten te werken en om mee te denken over hun contentstrategie De ene keer werk ik aan een jongerencampagne voor meer werkplezier, de andere keer ben ik bezig met een contentcampagne voor Specsavers en daarna richt ik me weer op jonge moeders voor Nutricia. Het is een cliché, maar die veelzijdigheid in klant, kanaal en doelgroep, maakt het werk uitdagend én inspirerend.’
Gooi corporate jargon uit het raam en focus op echte herkenning
Een voorbeeld waar Jasper met trots op terugkijkt, is een YouTube-serie voor Snickers gericht op Gen Z. ‘Samen met influencer Stefan de Vries ontwikkelden we een format waarin een vriendengroep zichzelf uitdaagt in hilarische challenges. Het resultaat? Meer dan 700.000 views per aflevering en een perfecte balans tussen humor, merkintegratie en redactionele content. De campagne werd geproduceerd door Talpa en bood veel creatieve vrijheid. Het is geweldig om zo’n impact te maken.’
Lang dacht dat Van Lingen dat hij zou gaan werken in de mode-industrie. ‘Heel vroeger wilde ik architect worden, maar het idee om me dan ook met zaken als riolering bezig te houden, schrok me af. Daarna richtte ik mijn pijlen op fashion en koos de studie textieltechnologie en deed een master in de modemarketing.’ Tijdens een succesvolle stage bij Diesel groeide zijn interesse voor het marketingvak en kwam hij terecht bij StudioM. ‘Bij StudioM heb ik in korte tijd ontzettend veel geleerd, van GRP’s en mediaplannen tot wat een goed branded content-traject inhoudt.’
Van nieuwsgierig zijn leer je
Juist die atypische achtergrond blijkt een voordeel. ‘Ik kijk misschien met een andere blik naar mediaproblematiek en benader vraagstukken pragmatisch. Mijn motto? Gooi corporate jargon uit het raam en focus op echte herkenning. Dit heb ik ook proberen in te zetten tijdens de Young in Media-talent Award.’
Op de vraag wat hem verder kenmerkt antwoordt Van Lingen: ‘Ik ben niet bang aangelegd, ik durf vragen te stellen en om feedback te vragen. Ik wist in het begin bijvoorbeeld ook niet hoe een blokkenschema werkte, maar ik was er wel nieuwsgierig en van nieuwsgierig zijn, leer je.’