Premium

Brian en Claire Hirman: 'Wij gaan altijd voluit'

FAMILIEZAKEN | Vader en dochter Hirman zijn beiden behept met een topsportmentaliteit.

Brian en Claire Hirman

Het gesprek met Brian en Claire Hirman biedt een inkijkje in hoe ambities en passies van generatie op generatie verschillen, maar ook raakvlakken kunnen hebben. Terwijl Brian vanuit een rijke carrière in de digitale marketing bouwt aan de verdere groei van iO, vindt Claire haar weg in de evenementenorganisatie in die marketing- en communicatiewereld.

De vaderrol is de allerleukste rol
Brian

Brian kan gerust een veteraan in digitale marketing worden genoemd. Hij begon zijn carrière in de jaren negentig bij Valkieser, een van de eerste digitale bureaus van Nederland. ‘Het was de tijd waarin digital echt nog in de kinderschoenen stond', vertelt hij. Halverwege jaren 90 richtte hij digitaal bureau Bookmark op dat uiteindelijk onderdeel werd van Aegis Media (later Dentsu), waar hij tot 2010 bleef. In 2014 was Brian medeoprichter van opnieuw een bureau, GUC Agency,  dat zich in 2019 bij iO voegde: een blended agency met zo’n tweeduizend medewerkers in Nederland, België, Zweden, Denemarken en Bulgarije. 

Binnen iO verschoof zijn focus van een operationele naar een meer strategische focus. ‘Ik ben verantwoordelijk voor de groei van iO door overnames, maar blijf ook betrokken bij de praktijk door kleinschalige klantenevenementen zoals ‘iO Table Talks’, waar ik CMO’s in een kleine setting spreek. Ook ben ik host van de podcast ‘Blenden met Brian’. Zo blijf ik verbonden met wat er inhoudelijk speelt. Dan lachend: ‘Maar de vaderrol is overigens het allerleukst.’

Dochter Claire is junior event- en projectmanager bij brancheplatform VIA en werkt mee aan de organisatie van evenementen als het Legends Diner, Kickstart en Koffiedikkijken. Na de Havo koos Claire voor de HBO-opleiding Sportmanagement en Ondernemen. ‘Mijn eerste baan was als sales- en eventmanager bij restaurantgroep Baut. Dat gaf veel leermogelijkheden, maar ik miste het hands-on-werken, ik zat veel achter de laptop,’ vertelt ze. Via haar vader hoorde ze over een kans bij de VIA. ‘Het was niet een bewust plan om in dezelfde sector als mijn vader terecht te komen, maar toen ik eenmaal begon merkte ik hoe leuk ik deze wereld vind. Het creatieve en organisatorische aspect van evenementen trekt me enorm.’

Van jongs af aan stond haar leven in het teken van topsport. Eerst als turnster op hoog niveau en later als basketbalspeler. Inmiddels speelt zij met de Landslake Lions (Landsmeer) in de eredivisie. ‘Die sportmentaliteit – altijd voluit gaan – hebben mijn vader en ik gemeen. Toen ik in de jeugd basketbalde was mijn vader – die zelf ook op aardig niveau heeft gespeeld - mijn coach en haalden we met ons team vele successen door meerdere keren Nederlands kampioen te worden.’

Brian ziet de groei die Claire doormaakt. ‘Ze is een echte doorpakker, betrouwbaar en als ze iets doet dan moet het ook goed.’ Claire erkent dat ze veel van haar vader leert. ‘In het begin vroeg ik hem soms om bijvoorbeeld mijn teksten te checken. Maar inmiddels is dat niet meer zo hoor!’

Claire is nog zoekende naar haar definitieve carrièrepad, maar voelt zich op haar plek in de evenementenproductie. ‘Ik ben pas 24 en heb nog veel te leren, maar voor nu zit ik hier helemaal goed.’ Brian vult aan: ‘Als je kijkt naar haar kwaliteiten, zie ik wel mooie kansen in de bureauwereld. Ik zie bijvoorbeeld in Claire wel een contentproducer. Ze heeft de mentaliteit en het talent. Daarnaast heeft ze oog voor detail en beeld. Dat zijn belangrijke kwaliteiten in ons vak.’

Mijn vader is gelukkig geen mega-boomer
Claire

Nog iets dat jullie willen toevoegen? Brian: Ja, dat ik ontzettend trots op Claire ben‘. Claire vult aan: ‘Ik ook op mijn vader natuurlijk. Hij bereikt nog steeds heel veel en hij gaat behoorlijk met de tijd mee. Hij is geen megaboomer.’  Brian lachend: ‘Als dit geen mooi compliment is om mee af te sluiten...’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie