De Stichting Hout & Meubel constateerde dat het steeds moeilijker werd om vacatures in de houthandel, timmer- en meubelindustrie te vervullen . ‘Er is een terugloop in het aantal leerlingen op VMBO-scholen, en alle bedrijven vissen in dezelfde vijver’, merkt Karin Reinderts, PR- manager van de stichting, op.
De houtbranche heeft bij jongeren een slecht imago. In vergelijking met mensen die in de bouw of het staal werken, worden houtbewerkers vaak gezien als ‘softies.’ ‘Het vak moet stoerder overkomen. Nu word je mietje genoemd als je in de houtsector werkt’, aldus de PR-manager.
De campagne start in november en bestaat uit twee commercials met als thema ‘Hout. Voor mannen van staal.’ Verder worden er ook stickers op scholen uitgedeeld. ‘We zijn een stichting en werken met een beperkt budget’, vertelt Reinderts. ‘Wij zien een commercial als sterkste middel en in de twee weken dat de campagne loopt, is deze zeventig keer te zien.’ Aan de commercial zit een telefoonnummer verbonden. Hier kunnen belangstellenden informatie opvragen over opleidingen en banen in de houtsector.
Ook bleek uit het onderzoek dat de doelgroep een bovengemiddelde interesse heeft in reality-tv en docusoaps. Om die reden richt de ontwikkelde strategie zich op twee hoofdpunten: stoerheid en realisme. De commercials worden tussen 15 en 19 uur uitgezonden op de muziekzender TMF. Er zijn twee commercials met deze thema’s ontwikkeld: één gericht op jongens en één gericht op meisjes. Bij de meisjescampagne wordt in de slogan het woord mannen doorgestreept en vervangen door het woord vrouwen. ‘We willen ons ook met name op meisjes richten, want die zijn er niet zoveel in deze sector.’
De eerste campagneperiode is van 1 november tot en met 14 november. De campagne moet drie jaar meegaan en er is een bedrag van 250.000 gulden per jaar voor begroot. (26-10-2000)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!