De sterkste bestedingsdalingen zijn te vinden bij de automobielmarkt en andere duurdere producten. De daling bij Fast Movers, de grootste branche voor tv-reclame, is beperkt. De bestedingen van financiële bedrijven (banken en verzekeringen) blijven volgens Spot ongeveer op peil, wat opvallend is na de gebeurtenissen in 2008. Het anticyclisch adverteren is terug te vinden bij de telecommarkt, die zelfs een toename van de bestedingen laat zien.
Hoewel de daling bij tv fors is, valt deze lager uit dan bij andere media. Dit leidt ertoe dat het relatieve aandeel van televisie in de mediamix stijgt met 1,6 pct.
Paul van Niekerk, directeur Spot: 'De tv-bestedingen zijn niet ongevoelig voor de economische crisis. Met goede informatie proberen wij de daling zo beperkt mogelijk te houden. Consumenten houden hun geld vaker vast uit onzekerheid dan uit directe schade. Samen met adverteerders proberen de tv-zenders de bestedingen weer op gang te krijgen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!