Henriëtte en Sanne de Jong hebben dezelfde achternaam, maar dat is toeval want ze zijn niet ‘echt’ familie, niet in biologisch zin. Sanne heeft al ruim negen jaar een relatie met de zoon van Henriëtte en dat maakt dat ze wel die familieband voelen. Henriëtte: ‘Sanne en mijn zoon, Tijl, hebben in het begin van hun relatie nog een tijdje bij mij gewoond en dat maakte de band alleen maar hechter. Sinds we samenwerken is die band nog sterker geworden.’
Henriëtte (53) is eigenaar/directeur van reclamestudio Anytime. Het bureau uit Heerhugowaard werd in 1998 opgericht door haar echtgenoot, vormgever Martin de Jong. Martin overleed in 2012 waarna Henriëtte van het doen van de boekhouding, de volledige leiding kreeg over de studio. Henriëtte: ‘Martin werd in 2010 ziek en besloot al vrij snel om te stoppen met werken. Hij heeft me tijdens zijn ziekbed wel gecoacht en advies gegeven om de zaak draaiende te houden en om de zeven personeelsleden die we op dat moment op de loonlijst hadden staan, te kunnen behouden.’ Dat ‘draaiende houden’ is een understatement. Anytime is uitgegroeid tot een studio die de vormgeving van reclamematerialen verzorgt voor grote klanten als Rituals, Bol, Beiersdorf, Suitsupply en Carhartt en telt inmiddels dertig mensen met daarnaast een grote poule freelancers.
Sanne (26) werkt sinds het begin van de coronatijd bij Anytime. Henriëtte: ‘We moesten overgaan op een nieuw softwaresysteem en omdat we het tijdens corona – vooral in het begin, al heel snel kregen we het weer gierend druk – wat rustiger hadden, was dat een perfecte tijd om dat systeem te implementeren. Ik heb aan Sanne gevraagd dit te doen. Sanne: ‘Ik had destijds mijn eigen horecauitzendbureau, maar dat lag toen natuurlijk ook helemaal stil waardoor ik tijd had om Henriëtte te helpen. Henriëtte vult aan: ‘Dat ging allemaal zo goed dat ik haar niet meer kwijt wilde. Ik heb toen besloten haar mede-aandeelhouder te maken. Sanne: ‘Ik ben de uitdaging aangegaan. Ik kan hier ontzettend veel leren en daarnaast zag en zie ik nog enorm veel kansen voor Anytime. We zijn de laatste paar jaar bijna verdrievoudigd. Dat betekende nogal wat voor de organisatie, dus daar kon ik mijn tanden inzetten.'
'Daarnaast zie ik kansen om nog groter te groeien. Tot nu toe hebben we helemaal niets gedaan aan acquisitie omdat klanten via mond-tot-mond bij ons kwamen. Nu doen we dat wel en zetten we actief ons merkverhaal - goed reclamewerk toegankelijk maken en houden - in de markt.’ Inmiddels is Sanne client service director en richt ze zich voornamelijk op klanten en de strategie.
Hoe gaat de samenwerking tussen de dames? Henriëtte: ‘Heel goed. Vóór de samenwerking, hebben we een coach in de arm genomen die ons leerde hoe dat goed te doen. Ik ben nogal een Pietje Precies en van de details, Sanne kijkt wat hoger over en schakelt sneller. Dat kan irriteren, maar je kunt ook van elkaar leren. Dat hebben wij tijdens dat coachingstraject geleerd.’
Sanne: ‘We zijn officieel een familiebedrijf en officieus ook. Dat familiegevoel heeft iedereen hier. We gaan heel familiair met klanten om maar vooral ook met elkaar. Henriëtte beaamt dit: ‘Wat ik heel belangrijk vindt, is dat men zich hier thuisvoelt, zich veiligvoelt en dat er gelachen wordt. En als ik zie hoe laag het verloop is, zowel bij klanten als bij medewerkers, denk ik dat we hier goed in geslaagd zijn.’
Lees ook
- Carriere Marcella en Yvette Beekman: ‘Wij zijn gepassioneerde reclamemensen’
- Carriere Zussen Frieda Ulsamer de Waard en Heleen Hoek: ‘Onze liefde voor merken zat er al vroeg in’
- Craft Vader en dochter Van Noordwijk: 'Wij leggen altijd en overal beeld vast'
- Carriere Tom en Bas Plinsinga, broers en regelneven
- Carriere Yasmine, Esther en Enzo zijn collega's en familie: 'Als we samenzijn gaat het meestal over Scooperz en ons vak'