Niet alleen zijn ze verbonden door een bloedband, maar ook doordat zij in ‘het’ vak zitten en bewegen in de wereld van de reclame, marketing, creatie of communicatie. Toeval of juist niet?
We vroegen het creatieven Krijn van Noordwijk (64), freelance fotograaf, regisseur en art director en zijn dochter Zon (24), video editor bij Ambassadors.
Krijn: ‘Ik loop al een tijdje mee. Heb als art director bij verschillende grote bureaus als Kuiper & Schouten, TBWA en DDB gewerkt. Creative Director bij Ogilvy. Ik realiseerde vooral dat het in die wereld toch heel erg om geld, targets en vriendjespolitiek ging. Ben toen samen met een vriend een eigen creatieve speeltuin begonnen: Laboratorivm. Een plek waar we muziek, schilderijen, video’s en graphics maakten. Op een gegeven moment had ik partners, mede-aandeelhouders, een commissaris… Het begon weer teveel op een reclamebureau te lijken. Niet echt meer voor mij. Toen ben ik gaan fotograferen en filmen. Had ik altijd al leuk gevonden, nam vroeger ook al overal mijn camera mee naartoe. Nu regisseer ik commercials en doe ik veel fotografie in opdracht.’
Zon: ‘Dat overal beeld vastleggen, herken ik wel. Dat begon bij mij met tekenen en daarna met het maken van filmpjes. Op mijn achtste maakte ik al animatiefilmpjes van zelfgebouwde Legosets. Dat had ik gezien op YouTube. Nam ook vaak mijn camera mee naar school en dan maakte ik de video van de dag; bewegend beeld en foto’s door elkaar. Dat zette ik dan op Hyves. Ook hees ik mijn broer regelmatig in een kostuum, verzon daar een verhaal bij en ging hem filmen.
Net als voor mijn vader, is beeld voor mij dus ook heel belangrijk. Als ik vroeger niet kon slapen, vroeg ik aan hem of hij mij een product wilde ‘geven’, waar ik dan in mijn bedje een heel reclameconcept voor lag te bedenken.’
Krijn: ‘Toen Zon op jonge leeftijd al met filmpjes en video bezig was, zag ik dat dit haar ding was. Dat ze er echt talent voor had. En dat zeg ik niet omdat ik haar vader ben.’
Zon: ‘Ik wilde altijd al video-editor worden en wilde daarom naar de Filmacademie. Omdat er zo weinig plekken zijn en zoveel aanmeldingen is dat niet gelukt en ben ik naar de Media-opleiding van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht gegaan. Ik koos de richting Image en Media Technology. Een beetje een studie van alles.’
Krijn: ‘Je hebt daar wel spectaculair mooie dingen gemaakt.’
Zon: ‘Heb er ook echt wel wat geleerd, maar vond het heel fijn dat de studie werd afgerond en ik echt aan de slag kon als video-editor bij Ambassadors, waar ik ook al stage had gelopen.’
Krijn: ‘Zon is goed in verhalen vertellen en ze is muzikaal. Daarom heb ik gevraagd of ze mijn showreel wilde maken. Inmiddels doen we meerdere projecten samen. Ik regisseer en Zon snijdt. Zo hebben we net samen campagnes gemaakt voor het Kröller Möller museum, voor het Nederlands Dagblad en voor de Tweede Kamer. We kunnen goed samenwerken. Zon is strictly the pro. Ook als ik zie hoe zij met klanten omgaat. Ze werkt vooruit, denkt logisch en heeft overzicht.’
Zon: ‘Ik vind het in mijn werk bij Ambassadors ook heel leuk om mee te denken met de klant. Ik meng me graag in de discussie.’
Krijn: ‘Ik hoop dat we nog veel projecten samen gaan doen.’