ZilverWerkt op de bres voor 'doorwerkende senioren'

'De 65-plusser zit echt niet alleen maar achter de geraniums', aldus Woedend, het bureau achter de campagne.

'We willen 'de doorwerker' normaliseren en het stereotype beeld van gepensioneerden doorbreken.'

ZilverWerkt, uitzendbureau voor 65-plussers, presenteert de campagne 'Senior intelligence'. De campagne, ontwikkeld door het Amsterdamse reclamebureau Woedend, moet als 'beweging' dienen tegen de investeringen in tech en de opkomst van AI op de werkvloer en de (negatieve) impact daarvan op oudere werknemers. Deze groep mensen -de 65-plusser- heeft het talent en de ervaring die technologie nooit volledig kan vervangen, meent ZilverWerkt. 

Senior wordt anders behandeld

Uit eigen onderzoek van ZilverWerkt blijkt dat 50% van de gepensioneerden die doorwerken of dat willen, denkt dat hun kansen op een nieuwe baan aanzienlijk verkleind zijn vanwege hun leeftijd. Daarnaast heeft 67% van de zogeheten doorwerkers geen gesprek gevoerd met hun oude werkgever over hun wensen of de mogelijkheden om na de pensioenleeftijd eventueel door te werken. Verder geeft 30% van de ondervraagden aan anders te worden behandeld door collega's en leidinggevenden omwille van hun leeftijd. (Meer cijfers zijn hier te vinden.)

Het is de reden dat ZilverWerkt 'de doorwerker' in beeld brengt; de mensen die na hun pensioen nog prima kunnen en willen doorwerken. In de campagne wordt een collectie hippe capuchontruien voor de bühne gebracht met daarop het logo SI, wat staat voor Senior Intelligence, maar ook het Spaanse 'si'. 

Inclusiviteit is ook leeftijd

Chantall Olthoff, managing director ZilverWerkt: 'Het creëren van een inclusieve werkcultuur gaat óók over leeftijd. Met de huidige uitdagingen rondom arbeidstekorten en vergrijzing is het cruciaal dat we als maatschappij de beeldvorming over doorwerkers drastisch veranderen. Met de campagne versterken we niet alleen de positie van doorwerkers, maar dragen we ook bij aan oplossingen.'

senior
De senioren van ZilverWerkt gehuld in Senior Intelligence-trui.

Olthoff: 'De 'streetwear essentials' bieden zowel doorwerkers als anderen de kans om hun support voor deze groep -letterlijk- uit te dragen. Dat is nodig, omdat het onderzoek laat zien dat het helemaal niet vanzelfsprekend is om doorwerkers in te zetten. Soms wordt deze groep zelfs helemaal vergeten, terwijl ze bijvoorbeeld een grote rol kunnen spelen in het coachen van jong talent op de werkvloer.'

Geen acteurs

Seema Sharma, creative partner Woedend: 'We willen 'de doorwerker' normaliseren en het stereotype beeld van gepensioneerden doorbreken. Met de campagne geven we deze groep een stem en meer herkenbaarheid in de maatschappij. We hebben ervoor gekozen om geen acteurs in te zetten, maar echte doorwerkers die de boodschap uitdragen.'

De campagne wordt uitgerold via online video, social media en outdoorkanalen. De actiepagina is hier te bekijken.

Credits:
Bureau: Woedend the new Creatives

Klant: ZilverWerkt / Chantall Olthoff
Creatie: Seema Sharma, Lennart Driessen
Strategie: Seema Sharma, Paul Woltering
Art direction: Lennart Driessen
DOP: Levien Priem
Editor: Danny Cotino
Design: Merel Hidding
Producer: Rianne Zandstra
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie