Als je in December het gemiddelde reclameblok bekijkt, draait Kerst om consumeren. En dan heb ik het niet alleen over de kerststol. Een emotioneel, maar heerlijk vijfgangendiner.
Hit The Pause Button
De BBC stelt nooit teleur. De zender maakt zich sterk om ervoor te zorgen dat we niet vergeten waar het tijdens Kerst écht om draait.
De opbouw en edit staan als een huis. De kern van het probleem is gelijk duidelijk en herkenbaar. Kerst is de pause button in onze drukke levens: Together as one on BBC one. Een krachtig concept van Xander Hart en Edward Usher, geregisseerd door Sam Brown en geproduceerd door Rogue.
De Kerstman kan niet alles
Ook al checkt Santa zijn lijst altijd twice, veel kinderen blijven met lege handen achter. Terwijl ze vaak niet eens om een cadeautje vragen.
Adam & Eve/DDB pakt perfect door op de traditionele familiaire kerstwaarden in hun internationale Rode Kruis campagne. Het sterke camerawerk zuigt je in het oorlogsgebied. De soundtrack vol schallende effecten maakt dat je oren voelen alsof ze nasuizen van een inslag. Een sterk script van Mike Sutherland met dito doorvertaling door regisseur Gary Freedman en productiehuis Independent.
Opnieuw leren kijken
Iedereen die op straat leeft, heeft de potentie om niet op straat te hoeven leven. Een wezenlijk inzicht waar we nauwelijks bij stilstaan.
Regisseur Josh Carpenter filmde guerrilla style twee dagen lang in Londen en kwam met pakkende beelden. Met deze spot laat stichting St Mungo’s je anders kijken en zet het aan tot ondersteuning. Concept van Abbott Mead Vickers BBDO en geproduceerd door Rattling Stick.
De allerlelijkste Kersttruien
Aan vreselijk nieuws geen gebrek. Plastic soep, klimaatproblemen, seksuele intimidatie; dit soort nieuws raakt helaas nooit out of style. Het Finse dagblad Helsingin Sanomat vertelt dat we onze ogen hiervoor niet moeten sluiten en maakt dit op een creatieve manier duidelijk.
Een sterk publiek statement waarmee het dagblad zich bovendien op de kaart zet. Concept van TBWA/Helsinki.
De verbindende kracht van eten
Ook binnen onze eigen landsgrenzen gaan we tegenwoordig voor serieus. Supermarktketen Plus heeft een ' Sixth Sense' voor smaakvolle (kerst)reclames die je raken. Na de gescheiden ouders commercial uit 2017, maakt Plus zich ook dit jaar sterk voor samenzijn met hartverwarmende familietradities.
Het is een droevig verhaal, maar ook ontzettend liefdevol. Heel fijn om te zien dat Plus gekozen heeft om de film zuiver te houden. Ik zie geen nodeloze branded boodschappentas voorbijkomen. Concept van JWT Amsterdam, geregisseerd door Ismael ten Heuvel naar een productie van Pink Rabbit.
Vrolijke noot
Heb je na al deze serieuze noten behoefte aan iets vrolijks, maar je buik vol van John Lewis & Partners? Lees dan mijn artikel over the unusual Christmas Suspects.
Enzo Greco is Motion Director bij Born05
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!