Vandebron haakt in op vliegreclameverbod Den Haag

'Mooie kans om groene reclame te laten bloeien.'

De actie is te zien op diverse outdoor-uitingen in Den Haag.

Het duurzame energieplatform Vandebron haakt in op het voorgenomen verbod op fossiele reclame van de gemeente Den Haag. De Hofstad moet per 1 januari 2025 de eerste stad ter wereld worden waar fossiele reclame via de lokale wet wordt verboden. 

Het betekent dat er in Den Haag geen reclame meer te zien zou zijn van bijvoorbeeld vlieg- en cruisevakanties, benzineauto's en gasaanbieders. Het nieuws werd maandag breed uitgemeten op Adformatie.

Wel zijn de reacties vooralsnog wisselend van aard. Zo zegt initiatiefnemer Partij voor de Dieren een 'wereldprimeur' in huis te hebben, maar ziet de BvA liever een landelijke regeling en vindt JCDecaux het voornemen op zijn beurt te voorbarig. Het zou tot uitsluitend verwarring leiden, maar het biedt ook kansen voor creativiteit, stelt de outdoor-exploitant.

Positieve verandering

Vandebron lijkt het voornamelijk met dat laatste eens te zijn en haakt in met een eigen (groene) outdoorcampagne. 'We grijpen deze kans aan om ons in te zetten voor een positieve verandering in de reclamewereld', zegt Rolf de Rode, campagnemanager Vandebron. 

Het betreft het vervolg op een eerdere campagne die gemaakt is met reclamebureau Dawn. De nieuwe outdoorcampagne, te zien op diverse plekken in Den Haag, is bij Vandebron inhouse ontwikkeld.

'Met het verbod op fossiele reclame gaat Den Haag niet alleen een stap vooruit met het milieu, maar biedt het ook ruimte aan groene reclame om te bloeien', aldus De Rode. 'Onze 200.000 klanten krijgen meer energie van groene reclame dan van vliegreclame. Dit is volgens ons hét moment om die boodschap luid en duidelijk te verspreiden.'

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Paulien van Stijn
Wat zou er met het advertentietarief gebeuren als alle 'slechte bedrijven' niet meer mogen adverteren? Is het dan nog betaalbaar voor kleinere partijen en goede doelen of kunnen alleen energiemaatschappijen en andere grote partijen nog terecht? Wat is de volgende stap? Gokken? drank? McDonalds? Ongezond eten? Alle buitenreclame verbieden?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Bas van den Hoogen
het is natuurlijk een beetje naiviteit ten top dat men denkt dat consumenten nu geen fossiele reclame meer te zien krijgen. Er zijn nog meer dan genoeg andere kanalen waarmee de consument deze product voorgeschoteld kan krijgen. gaan we het dan op alle kanalen verbieden ? en wat zal dat met de druk op de andere kanalen doen ? Nog meer TV commercials en nog meer pre-rolls ?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Hans de Koning
Laat Vandebron zich gewoon met zichzelf bezighouden. Ik was er tot voor kort één van die 200.000, maar ben blij dat ze deze boodschap niet meer namens mij brengen. Sowieso beetje raar dat ze ongevraagd namens hun klanten spreken. Ik denk dat er velen onder hen zijn die er net zo over denken als ik.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Martin de Munnik
Als nou iets niet werkt in reclame, dan zijn het wel doordenkertjes.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie