Het duurzame energieplatform Vandebron haakt in op het voorgenomen verbod op fossiele reclame van de gemeente Den Haag. De Hofstad moet per 1 januari 2025 de eerste stad ter wereld worden waar fossiele reclame via de lokale wet wordt verboden.
Het betekent dat er in Den Haag geen reclame meer te zien zou zijn van bijvoorbeeld vlieg- en cruisevakanties, benzineauto's en gasaanbieders. Het nieuws werd maandag breed uitgemeten op Adformatie.
Wel zijn de reacties vooralsnog wisselend van aard. Zo zegt initiatiefnemer Partij voor de Dieren een 'wereldprimeur' in huis te hebben, maar ziet de BvA liever een landelijke regeling en vindt JCDecaux het voornemen op zijn beurt te voorbarig. Het zou tot uitsluitend verwarring leiden, maar het biedt ook kansen voor creativiteit, stelt de outdoor-exploitant.
Positieve verandering
Vandebron lijkt het voornamelijk met dat laatste eens te zijn en haakt in met een eigen (groene) outdoorcampagne. 'We grijpen deze kans aan om ons in te zetten voor een positieve verandering in de reclamewereld', zegt Rolf de Rode, campagnemanager Vandebron.
Het betreft het vervolg op een eerdere campagne die gemaakt is met reclamebureau Dawn. De nieuwe outdoorcampagne, te zien op diverse plekken in Den Haag, is bij Vandebron inhouse ontwikkeld.
'Met het verbod op fossiele reclame gaat Den Haag niet alleen een stap vooruit met het milieu, maar biedt het ook ruimte aan groene reclame om te bloeien', aldus De Rode. 'Onze 200.000 klanten krijgen meer energie van groene reclame dan van vliegreclame. Dit is volgens ons hét moment om die boodschap luid en duidelijk te verspreiden.'
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!