2500 jaar geleden was Persepolis hét epicentrum van Azië, gevuld met paleizen, kunst en cultuur. Het Flash-Tijdperk begin deze eeuw was het hoogtepunt van immersive digital campaigns. The Getty Museum herstelt beiden in eer met een virtuele rondleiding door het Perzische Rijk.
De Getty familie
Zonder de miljarden oliedollars van opa Paul, was er zeer waarschijnlijk geen stock footage platform en al helemaal geen filantropische instelling die zich inzet voor het behoud van en onderzoek naar cultureel werelderfgoed. The Getty museum benaderde MediaMonks om hun ambitie van kennisdeling breder te trekken dan de regio en pakt groots uit met een fysieke expositie én een online evenbeeld. Dat laatste is meer dan terecht. Niet alleen ligt Iran niet geheel om de hoek van Malibu. Van de vergane glorie zijn slechts enkele ruïnes overgebleven.
De experience
Alhoewel de stad op de werelderfgoedlijst staat, is het voor het brede publiek vrij onbekend. Om context te geven begint de experience dan ook met een vrij lange (tekstuele) intro. De mysterieuze beelden van de stad zijn gelukkig triggerend genoeg om daadwerkelijk de online expositie in te duiken.
Eenmaal aangekomen bij de stadspoort waan je jezelf in Game of Thrones en de grootsheid is net zo cinematisch in beeld gebracht. De link met het hedendaagse is slim gevonden met interactieve (foto)transities vanuit hetzelfde perspectief
De balans tussen (tekstuele) info en visuele rijkheid voelt vanaf dit punt veel natuurlijker aan. De weelde slaat niet alleen op de historie, maar ook op de diepgang van de experience. Naast details van de paleizen, wordt een scala aan kunstwerken besproken.
Ergens is het jammer dat je niet compleet vrijuit mag ronddwalen in de paleizen. Tegelijkertijd voelt de keuze terecht: je raakt al snel verloren, waardoor je wellicht de highlights mist en zeer waarschijnlijk snel afhaakt. Daarnaast is er het technische aspect: zowel de kwaliteit als de performance zou sterk achteruit gaan (met een zelfde drop off als gevolg). De uiteindelijke vorm is voor mij de beste balans en komt het dichts bij de fysieke guided tour: rondkijken aan de hand van de gids. In de mobiele versie is dit rondkijken sterk verbeterd, maar is het rondlopen wel wat lastiger met de swipefunctionaliteit.
Waar menig campagne zou afsluiten bij het einde van het paleis, geeft Persepolis je nogmaals vijf gelijke ruimtes. De transities hiertussen zijn wederom sterk net als de achtergrondverhalen. Een gemiste kans is het geven van context. Alhoewel er een prachtige overview beschikbaar is, wordt deze nooit aangestipt. Begrijpelijk wil je de kijker zo snel mogelijk je experience in trekken. Het einde van het eerste paleis zou mijns inziens het beste moment zijn voor het overzicht. Dit geeft direct meer het gevoel van vrijheid en controle. Wat vaak leidt tot langere engagement.
De conclusie
De experience is een lust voor het oog. Waar de tien minuten durende virtual tour voor een museumbezoeker kort zal aanvoelen, zal het gemiddelde online publiek wellicht eerder afhaken. Hoe hoog zou de kwaliteit en experience zijn als het verhaal de helft korter was? Wellicht had de tekstuele intro dan plaats kunnen maken voor een een cinematische teaser en zo nóg meer mensen verleid tot een rondleiding.
Buiten dit puntje van kritiek zijn dit precies de pareltjes waar mijn hart sneller van gaat kloppen: verfijnd werk op het snijvlak van storytelling en interactiviteit.
Enzo Greco is Creative Director bij Rōnin Amsterdam.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!