De traditionele Nieuwjaarsduik met de bekende trouwe sponsor Unox gaat niet door dit jaar. Stichting Nieuwjaarsduiken Nederland, organisator van de jaarlijkse duik in Scheveningen, heeft samen met het bureau Being There en Unox een alternatief bedacht: Soepblikken met zeewater voor thuis, om alsnog een frisse ‘duik’ te nemen op Nieuwjaarsdag. De organisatie van het evenement in Scheveningen heeft besloten om vele duizenden soepblikken met écht Noordzeewater aan Nederland aan te bieden onder het motto: ‘Als jij niet naar de zee kan komen, komt de zee gewoon naar jou.’
'Veilig alternatief'
Alex Schuttert van de Stichting Nieuwjaarsduiken Nederland: ‘Met de Nieuwjaarsduik uit Blik hebben we een mooi alternatief voor het niet doorgaan van de duik. De ‘thuisduik’ is een leuk en veilig alternatief en het lijkt mij geweldig op de eerste dag van het nieuwe jaar op social media allerlei berichten van thuisduikers voorbij te zien komen.’
Om het geheel meer officieel te maken is Burgemeester Jan van Zanen van Den Haag gevraagd om het eerste soepblik met zeewater te vullen (foto boven).
Video: Unox Nieuwjaarsduik komt dit jaar uit blik, net als soep
Écht Noordzeewater uit blik
Being There, al vanaf het allereerste begin betrokken bij de traditie, legt uit dat Nieuwjaarsduik-fans via de site van De Nieuwjaarsduik de aankomende paar weken gratis een pakket met twee limited edition blikken Noordzeewater kunnen aanvragen, zolang de voorraad strekt. ‘Met die blikken kan op 1 januari om 12:00 uur samen met nog tienduizenden andere landgenoten worden meegedaan aan een grootse officiële ‘thuisduik’; in eigen tuin, op het balkon of in de badkuip.’ Unox: ‘Want als we ooit toe waren aan een frisse start van het nieuwe jaar… Dan is het wel nu.’
‘Sympathiek in eenvoud’
Esther van Spronsen, marketing director Foods NL van Unox: ‘De nieuwjaarsduik is niet weg te denken bij de start van het nieuwe jaar. In een tijd dat veel van onze zekerheden wegvallen, vonden we het juist belangrijk om het jaar traditioneel te starten: met die oer-Hollandse frisse plons in het water. We vonden het thuisduik-idee zo sympathiek in al z’n eenvoud, dat we direct hebben besloten om het te omarmen met de Nieuwjaarsduik uit Blik.’
Goed doel
Van Spronsen: ‘De nieuwjaarsduik steunt ieder jaar een goed doel. Zo ook deze alternatieve editie: voor elke Nieuwjaarsduik uit Blik, schenken we twee blikken erwtensoep aan de Voedselbank, want ik denk dat die onze hulp beter dan ooit kan gebruiken.’
De bijbehorende campagne wordt uitgerold met een 1/1 advertentie in Parool en AD, op de social-kanalen van de organisator en Unox en op online media.
*Als de website vermeldt: Oeps .. Alles loopt in de soep, dan later nogmaals proberen.
Lees ook:
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
En veel milieuvriendelijker dan al die auto's naar het strand juist.