Door Auke van Rossum
Wat voor een functieniveau moet je een creatief toekennen? Die vraag is makkelijker gesteld dan beantwoord. De beoordeling van creativiteit is subjectief, hoeveel titels op vakprijzen je er ook aan koppelt.
Toch hechten veel creatieven erg aan de titel die ze bij hun naam mogen zetten. Geef je de creatief de keuze tussen een betere titel of hoger salaris, dan kiezen ze verrassend genoeg vaak voor het eerste. In de wereld van LinkedIn kan je titel immers de meest waardevolle troef zijn.
Fixatie op functietitels
Bureaus beseffen en gebruiken deze fixatie op functietitels om een werkkracht binnen te houden op een vrij goedkope manier ook nog. Een zwaardere functietitel is namelijk snel toegekend en hoeft niet gepaard te gaan met een vergelijkbare salarisverhoging.
Door deze ontwikkeling kampen we met een ware titelinflatie, een probleem dat overigens breder speelt dan in de bureauwereld alleen; ook bij de fintechs en startups wordt gesmeten met dure titels voor onervaren mensen.
Drie klassen
Creatieven zijn er heel simpel uitgedrukt in drie klassen; het begint bij de junior-creatief en loopt via de medior-creatief (of gewoon creatief want wie wil er nou medior zijn?) tot de senior-creatief.
Dat woordje senior is natuurlijk gewoon megageil en doet het uitstekend op een cv en sociale media. De titel is de erkenning dat je verstand hebt van het vak, dat je wat bereikt hebt en je naar alle waarschijnlijkheid serieus wordt genomen. Als senior-creatief ben je de Jedi Master in de reclamegalaxy.
Het geeft te denken dat er door de titelinflatie nu senior-creatieven rondlopen die even oud zijn als ik toen ik stopte met studeren (dat ligt ook een beetje aan mij, but you get my point).
Je hebt seniors en seniors
Een rondje langs de vacaturevelden van LinkedIn laat ook zien hoe verschillend de profielen van een senior-creatief zijn. Ze zijn er met vijf jaar werkervaring, iets wat wellicht best zou kunnen kloppen, maar dan is er natuurlijk wel sprake van een uitzonderlijk snelle ontwikkeling; zoals een voetballer van 18 ook kan spelen in de Champions League.
Er zijn ook vacatures die een minimum van 10 jaar ervaring eisen, omdat je als senior-creatief nu eenmaal meters moet hebben gemaakt. Deze ‘zwaardere seniors’ hebben veelal een volledig ander profiel qua taken en verantwoordelijkheden.
Deze verschillende interpretaties leiden tot een aantal problemen. Ten eerste is het voor opdrachtgevers en toekomstige werkgevers erg onhandig dat het zo moeilijk in te schatten is wat het niveau van een senior-creatief nu precies is. Bovendien is de scheefgroei bij de functieclassificatie ook voor de creatief zelf een risico als die ver boven zijn niveau komt te spelen.
Daarnaast heeft titelinflatie ook een indirect effect op de ambitie in de markt. Als de titel van senior-creatief binnen 5 jaar behaald kan worden, wat blijft er dan aan verdere groei over?
Nieuwe sexy titeltjes
In de bureauwereld wordt hier op verschillende manieren op ingespeeld. De term ‘senior senior’ is inmiddels in het jargon opgenomen om aan te geven dat een creatief écht onderscheidend is. Maar we zetten het nog niet in onze vacatures.
Wellicht daardoor hebben nieuwe functienamen als de creative lead hun intrede gedaan, een soort van tussenstation naar creative director. Dat zijn weer sexy titeltjes erbij die het probleem ook niet oplossen; de vacature voor creative lead met 6 jaar ervaring in het vak is al gespot.
Wat moet er dan wel gebeuren? De ambitieuze creatief die zijn talent zo goed mogelijk wil ontwikkelen doet er goed aan zijn carrière strategisch te plannen en kritisch te zijn op loopbaankeuzes. Dat gebeurt vaak niet, de reden waarom creatievencarrousel veel te snel ronddraait.
Juist in een tijd waarin er zoveel te kiezen valt, draait alles om scherp oordelingsvermogen en zelfreflectie. Laat je vooral niet verblinden door het bladgoud aan de buitenkant (titels, E-Bikes, uitjes en yoga), maar zorg dat de inhoud van de functie leidend is. De juiste stap, op de juiste plek, op het juiste moment.
Strak trekken
Ook ‘de markt’ zelf moet zich de verwatering van de functieniveaus aantrekken. Het is hoog tijd om de handen ineen te slaan en tot een duidelijke normering van profilering en onderscheidende functieniveaus te komen. Zodat vraag en aanbod met elkaar in balans zijn en titelinflatie vanzelf weer strak getrokken wordt.
Auke van Rossum is creative director bij Kumpany
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!