Tikkie speelt slim in op groepsdruk met vrolijke campagne

CAMPAGNEPRAAT | De campagne krijgt alle lof van ons panel, maar is gezien het succes van Tikkie al die media-inzet wel nodig?

Adverteerder: Tikkie
Bureau: Natwerk
Campagne: Maak van je groepsreis een Groepie-reis

 

MKZoals onze lezers inmiddels (hopelijk) weten, meneer Bol, kiezen wij de campagnes die we bespreken niet zelf. Dat doet de Adformatie-redactie voor ons. Dat houdt het wel zo zuiver en voor ons meer verrassend. Ik had deze week zelf verwacht dat wij bijvoorbeeld Odido’s olympische campagne met Sifan Hassan zouden krijgen of de nieuwe van ABN Amro. Daar was tenslotte met de overstap naar bureau Ace al veel om te doen. Niks van dat alles, wel krijgen we ABN Amro’s vrolijke submerk Tikkie voorgeschoteld.

WAB: Vrolijkheid en Tikkie zijn een goede match. Zelden een dienst gehad die zo makkelijk werkt, zo goed functioneert en een heel eigen toon en sfeer heeft. Neem alleen al die 'Dank-je-wel-voor-betaling'-gifjes. Vaak hilarisch en voor mij reden snel te betalen. Tikkie is een werkwoord geworden en heeft onze harten veroverd. Ik lees in het begeleidende bericht dat de app al meer dan negen miljoen gebruikers heeft. Maar nu dus toch weer een campagne. Logisch, want de (nieuwe) Groepie-functie heeft nog wat meer tractie nodig. Daar moet dus deze campagne van Natwerk voor gaan zorgen of bij gaan helpen. Wat denk je ervan?

MK: Nou meneer Bol, ik sta nog even bij te komen van die negen miljoen gebruikers. Wow! Heel lang wist eigenlijk niemand dat Tikkie van ABN Amro was. En ondanks dat alle banken volgden met hun eigen variant is dat ze nooit echt gelukt. Want zoals jij zegt, we blijven Tikkie-en. Knap gedaan hoor. Zou de uitvinder van Tikkie hier een patent en bonus op hebben? Als een soort Buma model: bij elk gebruik een percentage naar hem of haar. Dat zou lekker zijn. Maar goed, ik ben dus wel een Tikkie-Groupie. Maar deze Groepie is nu nog niet iets voor mij. Kan me er overigens wel het nut van voorstellen. 

WAB: We hebben het er hier niet heel vaak over, maar mag ik even wat complimenten geven voor styling, casting, camerawerk etc? Het is gewoon heel eigen en past bij Tikkie. Het straalt vrolijkheid uit. Dat vind ik knap. Lof voor het vakwerk van Natwerk in de executie.

MKHelemaal eens. Maar het fijne van Tikkie is natuurlijk ook dat je 1) niks meer uit hoeft te leggen en 2) dat iedereen het ook een leuke en handige tool vindt. Dan stap je makkelijker en sneller in als consument. Bij Groepie vind ik dat lastiger. Want hoe leuk deze video ook is, het legt net niet uit hoe het echt werkt. Dus het succes hangt ook af van de media-inzet. En sterker nog: is media nodig? Voor wat meer uitleg, ja. Maar met negen miljoen gebruikers kun je Groepie toch prima ‘in-app’ promoten? Klaar ben je. Wat jij? 

WABIn het persbericht hebben ze het over hoe handig Groepie is voor vinden vrienden die met elkaar op reis gaan en die dus niet thuis voor de buis zitten. Daarom is er gekozen voor een sterke online aanwezigheid. Aanvullend wordt er geadverteerd in Flitsmeister en met (D)OOH op Schiphol en langs drukke punten op de weg, om zo veel mogelijk reizigers te bereiken. Snap ik wel. Maar wel apart dat wij naar een video zitten te kijken die 20 seconden lang is en dus bij het gros van de middelen niet optimaal werkt. Zonde, want de grap en opbouw hebben wel die lengte nodig. 

MKMaar wat zeg je daarmee? Ik blijf nog even bij mijn in-app-standpunt. Je kent en hebt je gebruikers al. Niks meer nodig toch?

WAB: Ja, dat is waar. Maar heb jij ooit vanuit de Tikkie-app veel hierover gehoord?! Gelukkig vallen ze mij nooit lastig. En ik zit ook niet te wachten op cross-sell naar nieuwe of andere features. Dus die route van installed base-converteren is nog best listig.

MK: Ik weet niet of ik dat met je eens ben. Maar misschien begrijp ik Groepie dan onvoldoende. Ik zie het als een handige feature in Tikkie. Dat zou ik dan geen cross-sell of lastigvallen vinden. Maar gewoon als een wist-je-dat-boodschap. Maar goed, dit bewijst mijn eerdere punt. Het heeft wat uitleg nodig. Maar dan nog even wat anders; de zogenaamde Tikkie-schaamte. Ik merk dat als ik de rekening betaal, ik het soms toch lastig vind om een dag later een Tikkie te sturen. Om die reden vraag ik als de ander betaalt, aan tafel gelijk al, om een Tikkie en betaal ik direct. Herken jij dat?

WAB: Jazeker. Er zijn allerlei ongeschreven Tikkie-regels ontstaan. Jij hebt het over timing. Maar ook vaak speelt het minimumbedrag. Grappig vind ik wel de omschrijving. Zo kreeg ik van een vriend ooit na een diner de subtiele tekst: 'Voor een wilde nacht'. Sociale dynamiek komt om de hoek kijken qua verdelingssleutel als je met meer personen bent. Daar speelt Groepie op in. Ik denk wel dat meeste mannengroepen anders, lees makkelijker, Tikkie gebruiken om de split te maken. Of ben ik nu gender biased

MK: Misschien wel. Ik denk dat vrouwen zich sneller bezwaard voelen. Het willen wegwuiven. En mannen makkelijker, click & send volgens afspraak doen. En dan wel met zo’n mannengrap in de omschrijving natuurlijk. Love it! Daarom is Groepie ook wel echt een andere propositie. Dat vind ik meer de vroegere vakantiepot: allemaal storten in een portemonnee, weet je nog wel? Groepie is iets groter dan de rekening splitten. Ik zie het meer een soort handige admininstratietool die een ander soort communicatie vereist. Is het belangrijk dat de doelgroep Tikkie en Groepie als één ziet, denk je?

WAB: Het ligt in elkaars verlengde, maar kan verwarrend werken. De grootste uitdaging is dat Tikkie zonder veel marketingpush groot is geworden. De dienst en de reputatie deden hun werk. Groepie is iets complexer en vooral veel specifieker. Je gebruikt het minder vaak. 

MK:  Tja, wat we er hier ook over zeggen, het blijft een fantastische uitvinding die weinig communicatie nodig heeft denk ik. Oldskool mond-tot-mond reclame is al genoeg. En gebruiken, gewoon gebruiken. Zucht.. was het marketingleven van ons allemaal maar zo makkelijk meneer Bol. Hoe dan ook, we wensen alle zomervakantiegangers veel plezier, dan komt het daar op de terrassen en campings met die Tikkies en Groepies vanzelf goed! 

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de campagne van Groepie van Tikkie van ABN Amro.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie