Payconiq treedt naar buiten. De betaalapp en grote concurrent voor Tikkie was al een tijdje in Nederland te gebruiken, maar daar werd nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven. Nu komt het met de campagne ‘Pay fast. Pay Easy. Payconiq.’ Het presenteert zich daarin als nieuw.
‘We zijn in 2018 in Nederland begonnen’ zegt Payconiq-cmo Frank van Tussenbroek, ‘maar hebben dat eerst onder radar gedaan. Dat is een is een soort kip en ei-verhaal; om van Payconciq een succes te maken moesten er eerst voldoende betaalpunten zijn. Je wilt mensen immers niet teleurstellen door ze wel de app aan te bieden, waar ze vervolgens op heel weinig plekken iets mee kunnen.’
Direct betalen met app
Payconiq werd aanvankelijk ontwikkeld door ING, en is inmiddels ondergebracht in een aparte onderneming waarin ASN Bank, ING, Rabobank, Regiobank en SNS participeren.
Mensen kunnen elkaar direct betalen met de Payconiq-app, zonder dat iDeal daar nog tussen zit, zoals wel bij Tikkie het geval is. Een ander verschil met bestaande apps is dat klanten met Payconiq ook online aankopen kunnen betalen en er in winkels mee terecht kunnen. Er zijn nu inmiddels voldoende winkels of verkooppunten punten waar met Payconiq kan worden betaald. Dat gebeurt via een QR-code.
Klanten van andere banken kunnen ook gebruik maken van Payconiq. Door via iDeal 1 cent over te maken geven ze toestemming om betalingen rechtstreeks van de bankrekening te laten gebeuren.
Nadruk op snelheid en gemak
In de introductiecampagne, ontwikkeld door Kokoro, ligt de nadruk op de snelheid en het gemak van betalen met Payconiq. De tv-commercial laat een aaneenschakeling zien van personen en winkels die betaald worden met de app, ondersteund door aanstekelijke soundtrack.
De campagne bestaat naast een tv-commercial uit een online campagne en diverse activaties. Verschillende winkels waar je met Payconiq kunt betalen, waaronder Ici Paris xl, Jeans Centre en Spar, krijgen een prominente rol in tag-ons en de online ads. Bovendien zijn ook de Nederlandse banken die achter Payconiq staan terug te vinden in de online video’s.
Credits
Verantwoordelijk bij Payconiq Netherlands
CMO: Frank van Tussenbroek
Verantwoordelijk bij Kokoro
Strategie: Caroline van Hoof & Rik Heijmen
Creatie: Lynsey Schouten, Wouter Vanhaeren, Boudewijn Pompe
Account: Karin van Dalen, Frieda Ulsamer de Waard & Merlijn van Vliet
Filmproductie:
Producer: Cariola van Beek
Uitvoerende producer: Daan Starrenburg
Regie: Milan Amzic
D.O.P.: Nanko Goeting
Edit: Philip Smeulers
Grading: The Compound
Sound post: Amp Amsterdam
Muziek: Koyotie – New Best Thing
Campagne:
Mediabureau: Initiative
Online bureau: Blauw Gras
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!