Swapfiets lanceert een grote merkcampagne in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. De campagne wordt voornamelijk online uitgerold en volgt op een eerdere internationale campagne uit 2021 door bureau Truus.
De nieuwe campagne is ontwikkeld door creatief bureau Colab en productiehuis Better Call Sol, beiden gevestigd in Amsterdam.
Het van oorsprong Nederlandse fietsabonnementenbedrijf -bekend van de blauwe banden en opgericht in 2014- telt op het moment zo'n 270.000 leden in negen Europese landen. Ter illustratie: in Amsterdam hebben we meer dan 60.000 Swapfietsen rondrijden en in Berlijn 20.000. Er werken zo'n 1.400 mensen bij Swapfiets, waarvan 150 op het hoofdkantoor in Amsterdam.
De blauwe band
De marketingstrategie van Swapfiets stond altijd op zichzelf, het merk is voornamelijk bekend vanwege de mond-tot-mond-reclame - en dat leek gezien de genoemde cijfers goed te werken. In een recent interview met Adformatie zei ceo Marc de Vries over die blauwe band: 'We zochten een manier om die fiets herkenbaar te maken op een andere manier dan alle fietsenmakers deden, omdat we ook iets anders deden. De blauwe band was de perfecte manier, omdat het een beetje vreemd was, daardoor was het een hele goede conversation starter. En omdat we de focus hebben om constant blije members te maken, is het een positief verhaal dat onze members vertellen aan anderen. Die mond-tot-mond reclame is voor ons nog steeds een belangrijke reden voor groei en heeft zeker op andere vlakken marketingbudget gescheeld.’
Nederlandse cultuur
Toch volgt er nu een grootschalige campagne genaamd 'Own the city, not the bike', die 'het vrije gevoel van fietsen in de stad' moet benadrukken. De boodschap haakt duidelijk in op de Nederlandse cultuur, waar de fiets nog altijd het meest gebruikte vervoersmiddel is. Het is nu zaak om deze boodschap ook in steden als Berlijn, Londen en Parijs bekend te maken.
Chief marketing officer Natalie Diekmann zegt desgevraagd dat de campagne meer betekenis aan de blauwe band moet geven en daarnaast stedelingen moet stimuleren 'duurzaam in hun mobiliteit' te zijn en het stadsleven voor hen 'nog aantrekkelijker' moet maken.
De bekende spoken word-artiest Roziena Salihu speelt de hoofdrol in de commercial en verzorgt tevens de teksten. Creatief bureau Colab is verantwoordelijk voor de merkstrategie en het campagne-idee, zegt eigenaar Sandrine Le Goff. Het betreft het eerste werk van de hand van Colab voor Swapfiets, het is de bedoeling dat er in de toekomst meer campagnes volgen. Hetzelfde geldt voor Better Call Sol, dat recent ook de goed ontvangen 'Kale taart'-campagne voor Hema produceerde.