Na hondje Frekkel, egeltje Freddie, katje Frummel en koekoeksklok Fritsie zijn het dit jaar een vader en zoon die de hoofdrol spelen in de jaarlijkse Staatsloterij-eindejaarscampagne. Wacht niet tot geluk je overkomt. Dat is de boodschap die het bedrijf dit jaar uitdraagt in zijn campagne voor de Oudejaarstrekking.
De kerstfilm vertelt het verhaal van een zoon die het geluk niet laat afhangen van een grote geldprijs en samen met zijn vader de reis van zijn leven maakt. De zoon bezoekt zijn vader in het seniorencomplex en roept: ‘Wij gaan nog één keer op reis, samen! Ik heb de Staatsloterij gewonnen!’ Vader en zoon herbeleven samen pa’s droomreis uit het verleden; terug naar Lapland. We zien hoe ze samen met husky Frida een tocht maken door het sneeuwlandschap en van elkaars gezelschap genieten. Eenmaal terug in Nederland blijkt dat zoonlief de Oudejaarstrekking ‘wel nog even moet winnen’…
De campagne beleeft zaterdagavond zijn première in de Nederlandse reclameblokken op televisie. De muzikale omlijsting staat op naam van Krezip-zangeres Jacqueline Govaert en componist Jorrit Kleijnen. De campagne is -net als voorgaande jaren- ontwikkeld door reclamebureau TBWA\Neboko.
Net als de Nederlandse retailers met hun kerstcommercials, weet de Staatsloterij met zijn eindejaarscommercial de laatste jaren vaak hoge ogen te gooien. De eerdergenoemde commercials vielen steevast bij publieksprijs Gouden Loeki in de prijzen.
Geluk niet uitstellen
Michael Kastelijns, business director Staatsloterij: 'We willen uitdragen dat sommige dingen in het leven waardevoller zijn dan de hoofdprijs winnen. We drukken mensen op het hart het geluk niet uit te stellen, maar het heft in eigen handen te nemen. Ook doen we samen met het Kansfonds een oproep om wat meer om te kijken naar mensen in je familie, buurt of netwerk die het in deze wintermaanden misschien moeilijk hebben. En op 27 december gaan ambassadeurs van de Nederlandse Loterij samen met een aantal BN'ers op 'oliebollenbezoek' bij iemand die wel wat extra aandacht kan gebruiken.'
Patritia Pahladsingh, managing director TBWA\Neboko (die bijna vertrekt): 'In de Oudejaarstrekkingscampagnes dragen we al jaren uit dat '30 miljoen' de op een na mooiste prijs is en dat sommige dingen in het leven waardevoller zijn dan die hoofdprijs. Met dit verhaal willen we mensen inspireren om mooie plannen niet uit te stellen tot je op een dag de loterij wint, maar er juist nu al voor te gaan.’
Dier heeft bijrol
In tegenstelling tot voorgaande jaren is er dit jaar geen hoofdrol, maar een bijrol weggelegd voor een dier, namelijk de husky. De campagne draait vooral om de zoon en zijn vader. Wat is de gedachte achter deze nieuwe invalshoek? Arno de Jong, chief marketing officer: 'Frida (de husky, red.) heeft evengoed een belangrijke rol en komt in diverse middelen, zoals keyvisuals, POS-materialen en social content, terug als herkenbare property. Maar hoewel we werken vanuit een duurzaam big idea, willen we ook blijven vernieuwen. Dat deden we vorig jaar door voor het eerst geen dier van vlees en bloed, maar een koekoeksklok-vogel op te voeren, dit jaar vertrekt de vertelling vanuit de menselijke kant en moet de husky symbool staat voor een mooie herinnering die vader en zoon samen beleven.'
De campagne wordt naast televisie uitgerold op social media, online, radio, out of home en in retailkanalen. Bekijk ‘m hieronder:
Credits:
Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Michael Kastelijns, Froukje Claes, Arno de Jong
Bureau: TBWA\Neboko
Mediabureau: Mindshare.Greenhouse
Productiemaatschappij: Pink Rabbit
Social Media: Hammerfest
Online doorvertaling: Men in Green
Shopper Marketing: Brompton Road
PR: NewsLab
Eerdere eindejaarscampagnes van de Staatsloterij
2021: Fritsie: Deel je geluk
2020: Frummel: Geloof in geluk
2019: Freddie: Vind je geluk
2018: Frekkel
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!