De Interpolis-reclamehit ‘Smoorverliefd’ van Snelle komt met stip op nummer 1 in de Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden. In het NPO Radio 2-ochtendprogramma ‘Jan-Willem Start Op’ maakte Erik de Zwart de winnaar van editie 2020 bekend.
Het nummer, dat speciaal voor Interpolis is geschreven, stond eerder dit jaar ook in de reguliere Top 40 lang op nummer 1. Het nummer is ruim 40 miljoen keer beluisterd op Spotify en vaker dan 14 miljoen keer bekeken op Youtube.
Het nummer Come Home van Sofia Dragt, en ook gebruikt voor een Interpolis-reclame, wordt tweede.
De winnaar van vorig jaar, het nummer The Way You Take Time’, van Joe Buck, voor de commercial van supermarktketen Plus wordt derde.
Opvallend, gezien vanuit bureau-perspectief is de prestatie van Amp.Amsterdam met vijf top 10 noteringen voor Snelle, Sofia Dragt, Joe Buck, Hannah Mae en Frans Pollux. Hiermee domineert het sonic branding bureau de top in de lijst van 2020.
Smoorverliefd
Come Home
Volledige uitslag
In totaal zijn er 32.236 stemmen uitgebracht en naast reclamemuziek van afgelopen jaren staan er veel reclameklassiekers in de Reclamemuziek Top 40, waaronder ‘People gotta move’ (ANWB), ‘15 Miljoen Mensen’ (Postbank), ‘Je voelt je thuis waar je Douwe Egberts drinkt’ (Douwe Egberts), ‘Vakmanschap is Meesterschap’ (Grolsch) en ‘Birds of Paradise’ (KLM). Bekijk hier de volledige uitslag.
Reclamemuziek verbindt
De Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden is een landelijke verkiezing gericht op de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar. De verkiezing werd dit jaar voor de tweede georganiseerd door de Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl.
Erik de Zwart, voorzitter Stichting Nederlandse Top 40: ‘De Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden editie 2020 is een bonte verzameling van nieuwe reclamehits en klassiekers. Het grote aantal stemmen laat weer zien dat reclamemuziek nog steeds leeft.’
Richard Otto, uitgever Spreekbuis.nl: ‘Reclame heeft vaak een negatieve associatie, terwijl het ook kan verbinden, emotioneren en inspireren Dit komt in deze hitlijst goed naar voren.’
Susanne van Nierop, hoofdredacteur Adformatie: ‘De Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden is een feest der herkenning. Het bewijst hoe belangrijk muziek is om reclame op een sympathieke manier letterlijk tussen de oren te krijgen en een boodschap te laten aankomen.’
Uitzending Reclamemuziek Top 40 Aller Tijden
Vandaag zenden radio-dj’s Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes tussen 18:00 en 22:00 uur de gehele hitlijst op NPO Radio 2 uit.
Lees ook:
-
Sander van Maarschalkerweerd, Sizzer, over het belang van reclamemuziek
-
Sietze Rademaker: 'Muziek kun je niet meer los zien van een grotere strategie'
-
Darre van Dijk, TBWA\Neboko: 'Muziek kan van een idee iets magisch maken'
-
Wim Ubachs vertelt hoe You Gotta Move de ruggengraat van de ANWB-campagne werd
- Esmee Blom, Plus: 'Samen met de bureaus worden we altijd verliefd op een nummer'
-
Caroline Westendorp, THNDR: 'Influencers gaan muziek maken en merken doen zich voor als karakter'
-
Lodewijk Pöttker, MassiveMusic: 'De pas gelanceerde Lego-Kerstcommercial is een fantastisch werk'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!