Premium

Slachtofferhulp Nederland bevraagt ouders over 'online shaming' in nieuwe podcast

Het betreft het vervolg op de 'Ondraaglijke Sieraden'-campagne uit 2022. 

Frank Kromer interviewt ouders over online shaming.

Slachtofferhulp Nederland borduurt voort op de eerder gelanceerde en prijswinnende 'Ondraaglijke Sieraden'-campagne uit 2022, waarmee online shaming moet worden aangepakt. 

Nu is er een podcastserie genaamd 'Luister zonder oordeel' waarin journalist Frank Kromer ouders meeneemt in 'de realiteit van sexting en seksuele exposing'. Samen met hen probeert Kromer te achterhalen hoe je als ouders moet omgaan met het veelbesproken issue. De podcast en begeleidende campagne is wederom bedacht en ontwikkeld door N=5, het vaste reclamebureau van Slachtofferhulp Nederland. 

Ruim 90 procent van de Nederlandse ouders weet het vrij zeker: hun kind stuurt geen pikante berichten en naaktfoto's van zichzelf naar anderen. Maar schijn bedriegt, want zeker de helft van de jongeren doet dat wél. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag (maart 2024) onder 1.600 ouders van schoolgaande kinderen. 

Anne Stokvis, creative director N=5: 'Hoewel het gesprek over sexting breder gevoerd wordt dan ooit tevoren, viel het me op dat er weinig handvatten zijn voor opvoeders. Sterker nog, veel ouders zitten nog altijd in de ontkenningsfase of zeggen dat je het gewoon niet moet doen. Een totaal achterhaalde gedachte als je het mij vraagt.'

Stukje van mij

Slachtofferhulp Nederland is inderdaad niet de eerste organisatie die het onderwerp via marketingcampagnes op de kaart zet, hoewel het wel 'de eerste' was in oktober 2022. Het NOS Journaal opende er destijds zelfs mee. Toch behaalde het onderwerp écht landelijke bekendheid met de grootschalige campagne 'Stukje van mij' van KPN met zangeres Meau (bureau: Dentsu Creative), die zo ongeveer alle reclameprijzen heeft weten te winnen, tot een Grand Prix in Cannes aan toe. Ondraaglijke Sieraden van Slachtofferhulp Nederland op zijn beurt wist onder meer bij de Esprix en SAN Accent prijzen te winnen. 

Stokvis: 'Nee hoor, van concurrentie is geen sprake. Je zou de podcast kunnen zien als een aanvulling op Stukje van mij. Met het grote verschil dat nu voor het eerst niet de jongeren, maar de ouders voor het voetlicht worden gebracht.'

Onwetendheid

In de podcast onderzoekt Frank Kromer de negatieve gevolgen van het fenomeen sexting, zoals schaamte en victim blaming. Als vader van een jonge dochter is sexting voor hem een relatief onbekend terrein. Die onwetendheid zorgt ervoor dat hij, net als veel andere ouders, niet goed weet hoe met het onderwerp om te gaan. 

De campagne wordt op social media uitgerold. De podcast is te beluisteren op Spotify met elke week een nieuwe aflevering.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie