Sire zet 'gevaar van polarisatie' op publieke agenda in grootschalige campagne

Being There tekende voor concept en creatie. 'Ben je nou een discussie aan het winnen of elkaar aan het verliezen?'

Het gevoel van polarisatie leidt tot zorgen, blijkt uit onderzoek van SIRE

Maar liefst 1,4 miljoen Nederlanders heeft het contact met vrienden, familie en collega's verminderd of zelfs beëindigd vanwege problematische tegenstellingen over maatschappelijke onderwerpen. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Sire. De nieuwe campagne van de Stichting Ideële Reclame staat in het teken van het overwinnen van dergelijke tegenstellingen.

Centraal in de campagne staat de vraag: ben je nou een discussie aan het winnen of elkaar aan het verliezen? Het antwoord van Sire: verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt.

Het onderzoek van Sire wijst ook uit dat 75% van de Nederlands stelt dat polarisatie de laatste jaren sterk is toegenomen in onze maatschappij. Verder blijkt dat het gevoel van polarisatie bij 54% leidt tot zorgen, de meest genoemde zijn: toename conflicten (64%), zich niet openlijk kunnen uiten (40%) en geen debat meer met elkaar kunnen voeren (37%). Meer dan de helft van de Nederlanders denkt gevoelsmatig op zijn of haar woorden te moeten passen om een conflict te voorkomen.

Nog meer onderzoeksresultaten: ruim een derde ervaart polarisatie in zijn persoonlijke omgeving met conflicten tot gevolg. Bij driekwart leidt dit tot een vervelende sfeer, frustratie of irritatie onder familieleden, vrienden en collega's. Maatschappelijke thema's waarop het meest gepolariseerd wordt zijn immigratie, stikstof, corona/vaccinatie, klimaat en Zwarte Piet.

Klein en behapbaar

De animatiecampagne, die is bedacht en ontwikkeld door Being There, moet het onderwerp polarisatie klein en behapbaar maken. Edward Stolze, strateeg: 'Conflicten met mensen die je dierbaar zijn, komen nog harder aan dan polarisatie in de media, Tweede Kamer of op het Malieveld. Met de campagne roepen we de emotie van 'het elkaar kunnen verliezen' op. Dat is namelijk wat steeds op de loer ligt.'

Marc Oosterhout, voorzitter Sire: 'Creativiteit als wapen om maatschappelijke problemen aan te kaarten en op te lossen. Dat is de essentie van Sire. En dat is wat we met deze campagne doen: het gevaar van polarisatie op de publieke agenda zetten.'

Het onderzoek van Sire (N=1000) is uitgevoerd in samenwerking met DVJ Insights en het Sociaal en Cultureel Planbureau in november/december 2022 onder Nederlands publiek van 18+.

De campagne wordt uitgerold op televisie, radio, bioscoop, out of home, online, social media, owned media en in print. In de tv's en online video’s worden drie thema’s belicht: klimaat, vaccinatie (zie onder) en asiel. 

Credits:
Being There (concept en creatie)
Amanda Nedermeijer (animation director & animator)
Luca Boscardin (illustrator)
Artbox (beeldbewerking)
Amp.Amsterdam (sound)
Skybox (site)
Studio Doen (vormgeving)
Stroom (media)
DVJ Insights (onderzoek)
Coopr (PR)
A Million Faces, For you Agency, Lijm Amsterdam (social media)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie