Milieu Centraal en Natuur & Milieu richten zich met de campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’ op reizigers die verre vliegreizen maken, met als doel hen te confronteren met de hoge CO₂-uitstoot van hun reisgedrag. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat ruim 40 procent van de Nederlandse reizigers tussen de 25 en 45 jaar met een HBO+ opleiding de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschat. Een enkele retourvlucht naar bestemmingen zoals Melbourne veroorzaakt evenveel CO₂-uitstoot als de helft van de jaarlijkse uitstoot van een gemiddeld huishouden in Nederland.
Klimaatwijs op reis
Anna Beth Smeltekop, expert Duurzame Mobiliteit bij Milieu Centraal, benadrukt dat de impact van deze reizen groot is: ‘De uitstoot is niet alleen met technische innovaties terug te dringen; gedragsverandering is essentieel.’ De campagne biedt alternatieve reisbestemmingen dichtbij huis, ondersteund door de nieuwe Klimaatwijs op reis-tool. Deze tool geeft inzicht in de klimaatimpact van reisplannen en inspireert reizigers met duurzame reisopties die minder CO₂-uitstoot veroorzaken.
Met de campagne willen Milieu Centraal en Natuur & Milieu bewustzijn en gedragsverandering stimuleren, vooral bij jongvolwassenen in grote steden. Meer informatie en toegang tot de Klimaatwijs op reis-tool is hier te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!