Er is een nieuwe fase aangebroken voor cashback-platform Scoupy. Er is een nieuwe positionering met bijbehorende campagne waarin alles draait om besparen als nationale sport.
Meer dan 2 miljoen consumenten hebben zich inmiddels via de app of web bij Scoupy geregistreerd Scoupy is een zelfstandige tak van Sanoma, als onderdeel van de divisie FMCG. Daar draait het allemaal om het bereiken, begrijpen en bewegen van de consument. De shopperdata van Scoupy worden gekoppeld aan Sanoma-data over mediagedrag, interesses, clickgedrag en profielen.
Bij een nieuwe fase hoort een nieuwe campagne. Scoupy wil nieuwe gebruikers werven met behulp van het bereik van Sanoma en een startschot geven voor de rebranding. Zo zijn de website en app onlangs vernieuwd en is het design opgefrist. Na grondig onderzoek en een creatief traject van het interne bureau van Scoupy ontstond er een nieuwe merkstrategie. De gesprekken met gebruikers en klanten dienen als fundering voor deze positionering.
Nationale sport
Jasper Kersten, Head of Creative bij Scoupy: ‘We hebben een brede selectie aan Scoupy-gebruikers uitgenodigd voor een panelgesprek en hen vragen voorgelegd als “Wat is jouw koopgedrag, hoe gevoelig ben je voor promoties en wat zijn jouw drijfveren om Scoupy te gebruiken?” Daarnaast vroegen we onze gebruikers met associatie-technieken waar Scoupy voor hen voor staat, zowel op functioneel als op emotioneel vlak.’
De belangrijkste drijfveer voor shoppers om Scoupy te gebruiken is onmiskenbaar ‘besparen op de boodschappen’. ‘Slim omgaan met je budget’ en ‘besparen’ is voor veel Nederlanders een nationale sport geworden, met uiteraard verschillen in drijfveren afhankelijk van inkomensniveau en leeftijd.’
Uit gesprekken met FMCG-merken kwam volgens Kersten met name de wens naar meer zichtbaarheid voor het product naar voren. ‘Daarom is er nu meer dedicated aandacht voor het gepromote product. In de campagne worden producten letterlijk en figuurlijk in de spotlights en op een podium gezet.’
In de campagne zijn sporters in de supermarkt te zien, die net even een tikkeltje té enthousiast hun sport beoefenen. De pay-off: ‘Gelukkig is besparen met Scoupy geen topsport.’ De link met de aangeprezen producten wordt gemaakt met de zin: ‘Scoor je voordeel’.
De campagne is digital en mobile first en draait om de vier weken via online video, inpage video en/of tv, via social, en via NU.nl, NUshop & NUfolder. Maar ook via nearstore digital signs, bannering op het Sanoma netwerk, in print via onder andere Margriet, Libelle en Veronica en via de Scoupy kanalen.
Scoupy deelt ook de eerste resultaten van de campagne: er is een nog positievere attitude (+36 procent) en er was sinds de start in september ‘een recordaantal nieuwe gebruikers op één dag’. Vergeleken met de campagne ‘oude stijl’ was er een stijging van 60 procent, alleen al in de eerste week. De weken erna bleven de nieuwe registraties zich aandienen.
Credits
Het interne creatieve bureau van Scoupy en productiemaatschappij KAAPS zijn verantwoordelijk voor de campagne. Voor het consumentenonderzoek heeft Scoupy nauw samengewerkt met Panel Inzicht (ook onderdeel van Sanoma).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!