Het Ministerie van Justitie en Veiligheid lanceert een nieuwe campagne die moet leiden tot meer bewustwording van online privacyschending. Dit omdat een ruime meerderheid van de gebruikers van sociale media in Nederland zich daar, bewust of onbewust, wel eens schuldig aanmaakt.
In de campagne, die de titel ‘Denk 2x na voor je iets deelt’ meekrijgt, spelen 'gedupeerde' internetkatten de hoofdrol. De campagne is ontwikkeld door D&B, Open Now en TBWA\Neboko (DOT).
Denk 2x na voor je iets deelt
Uit onderzoek van Kantar zou blijken dat 78 procent van de Nederlanders die op social media actief zijn wel eens foto’s of filmpjes deelt van bekenden. 'Slechts 21 procent van die groep vraagt daarvoor altijd wel eerst toestemming.'
De campagne roept mensen op niet zomaar zonder toestemming foto’s of video’s, van anderen of waar anderen op staan en het verspreiden van andermans teksten of informatie op social media, te delen, maar eerst na te denken over de mogelijke gevolgen voor anderen.
De internetkat Droppie
Katten als ‘slachtoffers’
Volgens de DOT zijn katten, ‘als onofficiële mascottes van het internet’, de grootste groep ‘slachtoffers’ van privacyschending, daarom is gekozen hen centraal te zetten.
In drie korte interviews vertellen de door Postoffice geanimeerde katten hun verhaal. De voice-overs zijn gedaan door Elise Schaap, Ruben van der Meer en Ronald Goedemondt.
De internetkat Ollie
Voor jezelf en de ander
Rik Ledder, ceo TBWA\Neboko vertelt dat zowel jong als oud stiekem altijd wel kan grinneken om een kattenfilmpje.
'Er is geen betere manier om duidelijk te maken dat sommige filmpjes of foto’s beter niet online kunnen. Met één klik kan je privacy weg zijn. Met alle gevolgen van dien. Denk daarom twee keer na voor je iets deelt. Eén keer voor jezelf en één keer voor de ander.’
De internetkat Luna
Vervelende gevolgen
Bij het begrip privacyschending gaat het volgens het Ministerie van Justitie en Veiligheid niet altijd over ernstige zaken. De campagne moet juist de alledaagse vormen van ervan onder de aandacht brengen.
Daarbij moet bijvoorbeeld gedacht worden aan het zonder toestemming delen van een filmpje op TikTok waarin een aangeschoten vriendin wat rare dingen roept; een onflatteuze foto van een vriend op Instagram plaatsen; een screenshot van een Whatsapp-gesprek delen met anderen; of een video van een ruzie op straat op YouTube zetten.
Onderdeel van de campagne is de Denk voor je deelt-website. Hier wordt uitleg gegeven over privacyschendingen en worden tips gedeeld over wat wel en wat beter niet te doen. Ook is er terug te vinden bij welke instanties men terecht kan bij schending van de privacy.
Campagne-uitrol
De campagne wordt uitgerold via online en social media. De lancering valt samen met de #WeekvandeMediawijsheid, die het thema ‘Samen Sociaal Online’ heeft.
Lees ook: Slachtofferhulp Nederland introduceert: ‘Het Witte Balkje’ om privacy slachtoffers te beschermen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!