Roorda ontwikkelt campagne om criminaliteit te herkennen

Op 13 januari gaat de campagne ‘Vreemd of verdacht?’ van start.

De campagne is het initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie en is bedoeld om het bewustzijn van Nederlanders te vergroten over georganiseerde ondermijnende criminaliteit en hen actiever te betrekken bij de strijd daartegen. Roorda Reclamebureau ontwikkelde verschillende uitingen op tv en online, waarin mensen ontdekken hoe ze signalen van criminele activiteiten kunnen herkennen en wat ze zelf kunnen doen. De campagne is de eerste onder de nieuwe koepel ‘Houd misdaad uit je buurt’, waarin politie, justitie, gemeenten en andere partijen zich hebben verenigd.

‘Vreemd of verdacht?’ is de eerste campagne onder de nieuwe koepel ‘Houd misdaad uit je buurt’. Op initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie is een brede communicatie- en campagne-aanpak ontwikkeld om bij Nederlanders de urgentie van en betrokkenheid bij het tegengaan van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit te vergroten. Op de campagnesite Houdmisdaaduitjebuurt.nl kunnen mensen meer lezen over hoe jij verdachte situaties kunt herkennen en wat je kunt doen om misdaad uit je buurt te houden.

Joeri Jansen (creatief directeur Roorda Reclamebureau): 'De commercials werden geregisseerd door Achmed Akkabi, bekend van series als Mocro Maffia waarin hij al duidelijk maakte dat het criminele pad opgaan slecht voor je afloopt. Achmed heeft voor dit project wederom een zeer diverse groep gecast. In onderzoek zagen we dat mensen geraakt werden door het realistische karakter van de scènes en de herkenning van actuele thema's. Deze combinatie zorgt voor meer bewustwording van de impact van ondermijnende criminaliteit.'

Signaleren van verdacht gedrag

Een eenvoudige woning met opvallend veel camerabeveiliging, een verbouwing waarbij grote ketels en tonnen naar binnen worden gesjouwd, iemand die opeens allerlei dure spullen heeft – het zijn deze voorbeelden waarop wordt ingezoomd in de drie tv-commercials. Stuk voor stuk situaties die niet vreemd, maar verdacht zijn. De campagne bestaat verder uit online banners, een campagnewebsite en interactieve social media stories, waarin de nadruk ligt op het signaleren van verdacht gedrag dat kan wijzen op ondermijnende criminaliteit en wat je vervolgens kunt doen. 

Credits
Opdrachtgever ministerie van J&V:
Els van der Vaart, Jan van Zomeren, Manon van den Bosch
Opdrachtgever Politie: Saskia Olde Weghuis
Bureau: Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa
Creatie: Joeri Jansen, Joost van Nistelrooij
Creatie socials: Eva Koffeman, Willemijn Besteman
Designer en VFX: Jorn Slotboom
Digital manager: Alex de Kok
Strategie: Bart de Vos, Christine Swankhuisen
Account: Anne van der Meulen, Hans Bauman, Annemaartje van Minnen
Agency producer: Marcel Ossendrijver
Productiemaatschappij: TEBBERNEKKEL     
Regisseur: Achmed Akkabi
Co-Regisseur: Simon Becks
Executive producer: Quintin Baker
Producer: Emily Barendse
Production manager: Kenneth Okorley
DOP: Jurgen Lisse
First Ad: Damian Hope
Focus puller: Christiaan van Dijk
Key Grip: Bjorn Schumacher                      
Gaffer: Jeroen Zwart
Set sound: Willem de Wijs
Art director: Paula Loos
Construction manager: Dirk Tolman
Setdresser: Sander Leemans
Styling: Lisa Scheffer
Make-up & hair: Chinouk Meurer
Locatie management: Joep Rameckers
Catering: Nanja’s Catering
Casting: Jut & Jul Casting, Post Casteleijn Casting
Set Fotografie: Mark de Blok
Grading: Joppo te Veldhuis (De Grot)
Soundmix en sounddesign: Feike de Wit (Soundcircus)
Edit: Daniel Falkenhagen (The Compound)
Postproductie producer: Swaen Nouwen (The Compound)
Compositing: Koen van Someren Greve & Saba Nayagam
Versioning: Nino Oosterwijk

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie