Specialist in humoristische commercials over beïnvloeding via TV

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal regisseur Miron Bilski van Wearecreators.

Miron Bilski

Deze week is Miron Bilski*, een internationaal opererende comedy regisseur ('with more than 350 commercial films under his belt'), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week.

Miron over zijn week: 'Er is al veel geschreven over ons vak en wat mij fascineert, is welke reclame-uiting (koop)gedrag kan beïnvloeden en welke niet. Daarom staat mijn week in het teken van influencing.

Reclame heeft invloed op het koopgedrag van ongeveer 90% van de consumenten - althans, 10% zegt dat die niet wordt beïnvloed door reclame. Door TV-reclames worden de meeste consumenten beïnvloed, omdat een TV-reclame de meeste impact heeft. Consumenten weten ook dat TV-reclames maken een aardig dure aangelegenheid is en nemen een merk dat TV reclames maakt en zijn marketing serieuzer dan merken die dat niet doen.

Hoe werkt het influencen via een TV-reclame dan? Door filmische en visuele elementen toe te voegen aan de boodschap van de adverteerder breng je visueel iets tot leven, en dat heeft een grotere kans om een emotionele connectie met de consument te maken. Het is geen rocket science...

Zelf specialiseer ik me in humoristische commercials. Dat heb ik bewust gedaan. Humor is een lastige. Het is best moeilijk om een grappige reclame te maken, die niet geforceerd overkomt. Anderzijds ben ik er heilig van overtuigd dat een consument eerder en meer aandacht geeft aan een grappige commercial. Met een glimlach creëer je stopping power en een emotionele connectie tussen het verhaal en de kijker. Op deze manier stelt de kijker zich open to be influenced.'

Hier zijn 5 bijdragen:

1. Een gedurfde reclame, die met wrange humor taboes doorbreekt

'Deze video, gemaakt ter promotie van een erotisch festival in Barcelona, kijkt kritisch naar de Spaanse maatschappij. Een gedurfde reclame, die met wrange humor taboes doorbreekt. Niet op seksueel gebied, maar op zo'n manier dat ze maatschappelijke schijnheiligheid aan de kaak stelt. Je gaat nadenken over die hypocrisie enerzijds, anderzijds creëert de film interesse voor het festival.'

2. Je vergeet even dat je een reclame kijkt

'Deze commercial voor AT&T is super-ongemakkelijk en daardoor erg grappig. Spelregie en casting zijn heerlijk ingevuld, mooi detail is dat de jongen die het meisje uitvraagt net de baard in keel krijgt, waardoor zijn stem breekt. Dit soort details bouwen het personage van de jongen, maken het herkenbaar en je vergeet even dat je een reclame kijkt, waardoor je stopping power creëert.'

'Het is de absurditeit met een dikke muzikale roomsaus die het haast tot een kunstwerk maakt'

3. Een on-reclamische reclamefilm

'Filmregisseur Luis Buñuel zou hier trots op zijn geweest. Een on-reclamische reclamefilm. Het is de absurditeit met een dikke muzikale roomsaus die het haast tot een kunstwerk maakt. Hoewel de focus (ook) ligt op choqueren, past de film toch erg goed bij het onderwerp Equal PayDay. De commercial is een voorbeeld dat je serieuze onderwerpen niet per se serieus hoeft te vertellen om op te vallen en de kijker te influencen.'

4. Kim Kardashian en humor - ja, dat bestaat

'We zien Kim Kardashian, de influencer der influencers, in een commercial waarin ze de spot met zichzelf drijft. Het ligt voor de hand een bekend persoon in te zetten, met het gevaar dat de kijker de persoon onthoudt en niet waar de reclame over gaat. Maar je kan het ook anders doen, zoals in deze tv-reclame. De vorm van de reclame - alsof het om een goed doel gaat - is ook herkenbaar. Die contrasten maken het erg grappig.'

5. Erg dapper van een overheidsinstelling

'Tenslotte eigen werk (over influencen gesproken ;)), voor de Health Promotion Board Singapore.

Het concept waarbij je een zingende antibiotica pil laat verkondigen dat hij niet degene is die je nodig hebt bij een verkoudheid, was dermate anders en grappig dat ik het meteen omarmde. Normaal gesproken zijn dit soort films, zeker vergeleken met de (vroegere) Postbus 51-films in Nederland, serieus, angstaanjagend en erg message driven waardoor weinig effectief.

Hier wordt de serieuze boodschap middels een catchy liedje verteld. Erg dapper van een overheidsinstelling. Deze film wordt ook ingezet op TV in Singapore, China, Maleisië en India. Aardig miljoenenpubliek wel.'

 

Random Pic(k) Of The Day For A Week is vrijdag 10 januari 2020 weer terug, met Dave Frauenfelder. Joyeux Noël et une bonne et heureuse année!

*) Miron Bilski (1973) is geboren in Nijmegen en heeft Poolse roots. Na een paar jaar voor TV gewerkt te hebben, o.a. als producent voor nieuwsitems ('dit leerde mij om deadlines te halen’), kwam hij per toeval in reclame terecht. Inmiddels heeft hij wereldwijd meer dan 300 reclamefilms gemaakt. De helft van de tijd werkt hij in het buitenland. In 2019 was hij bijvoorbeeld in Oekraïne, Polen en Singapore.' Nederlanders hebben nooit zoveel moeite zich in het buitenland aan te passen', zegt hij. Miron wordt vertegenwoordigd door Suzanne Huisman van Wearecreators.

Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie