De Rabobank heeft in het eerste kwartaal zes miljoen euro bruto minder aan reclame besteed dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Dat meldt marktonderzoeker Adfact.
Lagere campagneuitgaven
In het eerste kwartaal heeft de Rabobank 980.210 euro bruto uitgegeven aan reclamebestedingen. Dat is fors minder dan in het eerste kwartaal van 2022, toen er 6.944.034 euro bruto gespendeerd werd. Destijds ging er van dat bedrag 5,8 miljoen euro naar de campagne 'een betere woontoekomst.' Aan de campagne van dit moment, 'zzp rekening', is in het eerste kwartaal minder dan zevenhonderdduizend euro besteed. Een Rabobank-woordvoerder bevestigt de cijfers van Adfact desgevraagd aan deze website.
Mediaplanning
Waar Adfact meldt dat Rabobank tot dusver 85,9 procent minder uitgeeft ten opzichte van het voorgaande jaar, brengt de Rabobank-woordvoerder graag een nuance aan. 'Voor wat betreft onze bestedingen over 2023, verwachten we op hetzelfde niveau als vorig kalenderjaar uit te komen. Dus de feitelijke constatering over het grote percentuele verschil over dit kwartaal, suggereert iets wat niet aan de orde is voor resterend jaar.'
Hieronder is een actuele commercial voor de Rabobank-campagne 'zzp rekening' te zien. Het is nog niet duidelijk in welke vorm(en) en met welke budgetten de bank later dit jaar campagne gaat voeren.