Prorail: ‘Voor de trein is iedereen gelijk’

De spoorwegbeheerder start bewustwordingscampagne gericht op jongeren omdat teveel jongeren ongevallen en gevaarlijke situaties veroorzaken.

Prorail: ‘Voor de trein is iedereen tegelijk’

Prorail start een bewustwordingscampagne omdat er volgens de spoorwegbeheerder nog te veel ongevallen en gevaarlijk situaties zijn op en rond het spoor. De organisatie geeft aan dat er vrijwel dagelijks meldingen van situaties binnenkomen die ternauwernood goed aflopen terwijl er jaarlijks ook nog 30 slachtoffers van ongevallen te betreuren zijn. De organisatie geeft daarbij aan te zien dat bepaald gedrag van jongeren een veel voorkomende oorzaak is van de incidenten. ‘Vreselijk voor alle betrokkenen’, stelt Prorail. ‘Het aantal incidenten moet omlaag.’ De campagne moet duidelijk maken dat een trein geen onderscheid maakt tussen dromen, mensen of overtuigingen: 'Voor de trein is iedereen gelijk'.

Model of topsporter... wat je ook wilt zijn, voor de trein is iedereen gelijk

Model of topsporter... wat je ook wilt zijn, voor de trein is iedereen gelijk

Dromen voorbij

De campagne moet meer bewustzijn creëren onder jongeren over de gevolgen van bewust of onbewust gevaarlijk gedrag op en rond het spoor. De campagne richt zich op de dromen en doelen die jongeren hebben waarna Prorail met niet mis te verstane beelden en woorden aangeeft dat het gevaar in een klein hoekje zit. ‘Als jongeren niet voorzichtig zijn, kunnen die dromen zo voorbij zijn.’

Producer of dokter... wat je ook wilt zijn, voor de trein is iedereen gelijk

Producer of dokter... wat je ook wilt zijn, voor de trein is iedereen gelijk

Meldingen toegenomen

Het treinverkeer gaat in de toekomst verder toenemen, het wordt drukker op het spoor en dat is volgens Prorail inherent aan risico bij onveilig gedrag. ‘Regelmatig ontvangen we meldingen van vervoerders en boa’s die langs het spoor surveilleren over jongeren die gevaarlijk gedrag vertonen in de omgeving van het spoor. Op camerabeelden, en soms op de selfies en filmpjes die ze zelf maken voor sociale media, zijn deze gevaarlijke situaties terug te zien.’

Beelden tonen dat jongeren bijvoorbeeld niet wachten bij rood licht, of ze steken nog even snel de spoorweg over op het moment dat de spoorbomen al dichtgaan. Prorail maakt duidelijk dat het aantal meldingen over personen die langs het spoor lopen is toegenomen van 2505 meldingen in 2019 naar 2530 in 2020. 'Ook het aantal ongevallen op perrons laat een stijging zien, waarbij het aantal valincidenten van het perron sinds 2018 zelfs is verdubbeld.’

Wereldverbeteraar of kunstenaar... wat je ook wilt zijn, voor de trein is iedereen gelijk

Wereldverbeteraar of kunstenaar... wat je ook wilt zijn, voor de trein is iedereen gelijk

Gevolgen

Anne Zwiers, directeur overwegen bij ProRail zegt dat er een gevaarlijke situatie elk jaar wel een paar keer tot een aanrijding leidt, soms zelfs met dodelijke afloop. 'Dit heeft enorme gevolgen voor nabestaanden en omstanders, maar ook voor treinpersoneel en incidentenbestrijders, die zich inzetten voor de veiligheid van personeel en passagiers. Maar laten we ook vooral niet vergeten dat de vele bijna-aanrijdingen leiden tot vertraging van het treinverkeer.'

Campagne-uitrol

De campagne wordt uitgerold door Prorail op de eigen campagnepagina, het nieuwsblog, en de socialmediakanalen waaronder TwitterInstagramFacebookLinkedIn. Daarnaast is er een paid-campagne' op Instagram, Youtube en Snapchat. Verder worden influencers Roy Beszelsen / @royalistiq, Bo Beljaars / @bokado, Défano Holwijn / @defano.holwijn, Marije Zuurveld / @marijezuurveld en Thomas Brok / @korthom ingezet.

Lees ook:

Credits:

Campagne: Ogilvy Social.Lab Amsterdam

Productie: Bandit Amsterdam

Media: DEPT

PR: Glasnost

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie