Supermarkt Plus snijdt in een zojuist gelanceerde campagne (bureau: J. Walter Thompson Amsterdam), het grote maatschappelijk thema van integratie aan. In de commercial zien we het Syrisch jongetje Ismail, dat in contact komt met de Nederlandse (eet)cultuur. Zijn nieuwe Nederlandse vriendje, Lucas, laat hem kennis maken met onze 'keuken'. Op zijn beurt ontdekt Lucas nieuwe smaken als hij op bezoek is bij de familie van Ismail. De boodschap? 'Mensen met elkaar verbinden.'
Scheiden
Het is niet de eerste keer dat Plus het waagt om een groot maatschappelijk thema aan te snijden. In de laatste kerstcommercial (zie hieronder), ging het bij de supermarkt over 'scheiden'. In die commercial was de hoofdrol weggelegd voor een jong meisje, dat heen en weer pendelt tussen haar gescheiden ouders. Plus zei toen: 'Hiervoor is gekozen vanwege de overtuiging dat "goed eten", ook gaat over "samen eten", ondanks de soms moeilijke omstandigheden.
Plus staat middenin de samenleving
Esmee Blom, communicatiemanager bij Plus, zegt nu in toelichting: ‘Plus staat als supermarkt middenin de samenleving. Heel Nederland komt bij ons over de vloer, dus we weten wat er bij mensen speelt. Onze uitdaging is om de actualiteiten te koppelen aan onze visie.'
Merkvoorkeur creëren
De visie van Plus luidt: ‘Wij geloven in goed eten, voor iedereen, elke dag. En goed eten gaat niet alleen over wat je eet, maar ook met wie je eet. Eten kan mensen verbinden’, aldus Blom. 'Deze gedachtegang is in de campagne vertaald door te laten zien dat eten mensen bij elkaar brengt.'
Volgens Blom borduurt de campagne voort op 'het succes van de emotionele kerstcampagne'. Blom: 'Door het toevoegen van emotie willen wij merkvoorkeur creëren en de positionering dieper verankeren.’
Credits
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Creative Partner: Bas Korsten
Creative Lead: Chris Sant, Dieuwer Bulthuis
Business Lead: Budi Gonzalez de Chaves
Strategy Lead: Daan de Raaf
Concept Producer: Charlene Thomas
Screen Producer: Marloes van den Berg, Kirsten van den Berg
Adverteerder: PLUS Supermarkten
Manager Marketing & Communicatie: Bas Snetselaar
Communicatiemanager: Esmee Blom, Cecile van den Heuvel
Productie: Pink Rabbit
Regisseur: Ismael ten Heuvel
Producer: Monique van Beckhoven
Muziek: Amp.Amsterdam i.s.m. Andrew Simple
Creative Director: Diederik van Middelkoop
Producer: Bart van Liemt
Geluid: Studio Alfred Klaassen
Producer: Jacco Lenstra & Hans van de Loo
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Misschien volgende reclame iets leeks met abortus of euthanasie als onderwerp doen?
Een Nederlandse jongen die wel zijn capuchon moet afzetten. Een moslim vrouw die haar hoofddoek wel op houdt. De jongen moet verplicht het halal vlees op eten. Ga toch weg Plus! Dit is discriminatie van de Nederlandse cultuur. Er is geen enkel respect voor. Walgelijk gewoon. Ik sla de plus supermarkt voortaan over.
De directie van de plus kan beter opstappen. Die zulk reclame beleid voeren. Dit met het doel om verdere imago schade van de supermarkt te voorkomen. Hiermee jaag je veel vaste Nederlandse klanten weg. Chapeau