Radiocampagne gelanceerd tegen btw-verhoging op kranten en tijdschriften

De campagne bestaat uit vier radiospots waarin de partijleiders van de coalitiepartijen worden aangesproken.

Een hogere BTW op nieuws?

In de week waarin de Tweede Kamer debatteert over het Belastingplan 2025, lanceren uitgevers en journalisten een radiocampagne tegen de voorgenomen btw-verhoging op journalistieke media (de vier commercials zijn onderaan dit bericht te beluisteren). De coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB willen de btw op kranten en tijdschriften verhogen van 9 naar 21 procent, ondanks maatschappelijke kritiek. Dit plan stuit op weerstand, omdat de hogere btw de toegang tot onafhankelijke journalistiek onder druk zet.

In de radiospots roepen NDP Nieuwsmedia, de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en de Magazine Media Associatie (MMA) de coalitie op de plannen te herzien. Ze wijzen erop dat geen enkele andere Europese lidstaat het hoge btw-tarief toepast op kranten en tijdschriften, met tarieven die variëren van 0 procent in landen als België en Denemarken tot maximaal 12 procent elders in Europa. Nederland zou hiermee het enige land zijn dat deze hoge belasting op de vrije pers toepast.

Laagdrempelig houden

De campagne bestaat uit vier radiospots waarin de partijleiders van de coalitiepartijen worden aangesproken en is vanaf vandaag op verschillende zenders te horen. Uitgevers en journalisten hopen dat de Kamerleden hun besluit zullen heroverwegen en de toegang tot de vrije pers in Nederland laagdrempelig houden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie