Philip Morris krijgt boetes voor campagne via De Telegraaf en website

Juristen van tabaksfabrikant meenden weg te komen met advertentie en website, de NVWA vindt campagne overtreding van reclameverbod.

Philip Morris heeft zijn site zoogenaamd platgelegd 'voor onderhoud', in werkelijkheid om verdere boetes te voorkomen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft de ‘informatiecampagne’ van Philip Morris in de Telegraaf en een website gekwalificeerd als tabaksreclame en het concern daarvoor verschillende boetes opgelegd.

De sigarettenfabrikant bevestigt dit tegen nu.nl. Om welke bedragen het gaat, maakte Philip Morris niet bekend. De boetes voor deze wetsovertredingen kunnen uiteenlopen van 45.000 en 450.000 euro.

'Truc om regels te omzeilen'

In de bewuste advertentie van 1 mei wijst Philip Morris erop dat er nog steeds miljoenen Nederlanders roken en dat die ‘recht hebben op informatie' over rookvrije alternatieven die het concern heeft ontwikkeld, zoals de e-sigaret. Daarnaast lanceerde het een website hierover.

Gezondheidsfondsen deden melding van de advertentie bij de NVWA. KWF ziet de campagne gewoon als pure reclame en een truc om de regels te omzeilen.

Lees ook: NVWA doet onderzoek naar campagne van tabaksgigant Philip Morris 
 

Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS lichtte de Tweede Kamer dinsdag per brief in over de uitkomst van het NVWA-onderzoek naar de paginagrote advertentie van Philip Morris en de website voor de ‘informatiecampagne’.

Te kwalificeren als reclame

Blokhuis schrijft niet in te kunnen gaan op individuele gevallen vanwege ‘strikte juridische regels’, maar verwijst naar een factsheet van de inspectiedienst over onderzoek naar campagnes van de tabaksindustrie.

De NVWA schrijft daarin dat ‘deze campagnes te kwalificeren zijn als reclame voor tabaksproducten’, ook als in de campagne de merknaam van het tabaksproduct of aanverwant product niet wordt genoemd. 

Bij de campagne van Philip Morris was die naam overigens wel te zien, meermalen zelfs. Het tabaksconcern noemde zich ettelijke malen in de advertentie en op de wensite was het logo meerdere keren te zien. De site is inmiddels niet meer te bereiken, Philip Morris zou daarmee verdere boetes willen voorkomen.

Ook Telegraaf op de korrel

Uit de factsheet is af te leiden dat niet alleen Philip Morris zelf op de korrel is genomen door de inspectiedienst, maar De Telegraaf ‘ook onderwerp van onderzoek’ is. Mediabedrijven gaan niet vrijuit is te concluderen.

De NVWA schrijft daarbij rekening te houden ‘met de mogelijkheid dat mediabedrijven onafhankelijke journalistieke items kunnen publiceren’, maar daar is bij deze advertentie geen sprake van.

Philip Morris stelde dat het zijn juristen de regelgeving had laten onderzoeken en geloofde ermee weg te komen, maar de NVWA oordeelt nu anders. De tabaksfabrikant is het fundamenteel oneens met die opvatting, laat het nu.nl weten, en heeft bezwaar aangetekend tegen de boetes

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie