De overheid komt met de campagne ‘Het houdt niet op, totdat je iets doet’. Hiermee wil het mensen oproepen om in actie te komen bij vermoedens van huiselijk geweld. De campagne, opgezet in samenwerking met Publicis Groupe, laat een trendbreuk zien. ‘Dit is de eerste keer dat de commercial in het hoofd van een omstander kruipt’, zegt Tom Peeters, strategy director bij Publicis Groupe.
Huiselijk geweld en kindermishandeling is één van de grootste geweldsproblemen in Nederland. Uit onderzoek van de overheid blijkt dat drie op de tien mensen hun vermoedens alleen met hun partner bespreken of hier helemaal niet over praten. De campagne moet mensen aansporen om iets met die vermoedens te doen.
Rotjoch
In het televisiespotje zit een familie in een restaurant aan tafel. ‘Pas nou op rotjong’, schreeuwt de moeder tegen haar zoon, die een glas omstoot. ‘Jij kan ook nooit iets goed doen.’ De kijker hoort vervolgens de gedachten van een toeschouwer: ‘Oh nee daar gaat ze weer. Ja, dat is mijn zus. Zo agressief. Dit kan niet. Ik moet wat doen. Maar hoe?’
De witte letters: ‘Het houdt niet op, totdat je iets doet’ verschijnen in het scherm. Het spotje attendeert de kijker op de website www.ikvermoedhuiselijkgeweld.nl waar ze met hun zorgen terecht kunnen.
Veilig thuis
Al jaren voert de overheid actie tegen huiselijk geweld. In 2012 lanceerde het de campagne ‘Een veilig thuis. Daar maak je je toch sterk voor?’ De woorden ‘een veilig thuis’ zijn in de huidige campagne weggevallen. Peeters, laat weten dat dit thema nog steeds een belangrijke rol speelt. ‘Alleen focussen wij met deze campagne eerst op de stappen die daarvoor genomen moeten worden.’
Hoe brengt het spotje mensen in beweging om huiselijk geweld aan te kaarten? Peeters: ‘Door gevoelens van twijfel te erkennen en het duidelijk te maken wat je kunt doen met je vermoedens. Op de website vind je daarvoor hulp en advies. Bijvoorbeeld hoe ze met anderen hierover in gesprek kunnen gaan.’
Buurman
Het spotje moet mensen vertrouwen geven, vervolgt hij. ‘Mensen die met dit soort situaties worden geconfronteerd denken: zie ik het nou wel goed? Wij willen ten eerste deze mensen vertrouwen geven, door te laten zien dat ze er niet alleen voor staan, en hulp bieden met een website.’
Ook brengt deze commercial mensen in beweging omdat het niet té zwaar is. ‘Uit onderzoek blijkt dat heftige beelden minder effectief zijn, omdat mensen dan sneller wegkijken.’
Wegkijken
Toch leert de praktijk dat familieleden het moeilijk vinden om elkaar op dit soort gedrag aan te spreken. Waarom hebben jullie een zus in de hoofdrol? Peeters: ‘Wij hebben twee spotjes gemaakt. In de ene speelt een zus de hoofdrol en in de ander de buurman die een pakketje bezorgt. Op deze manier willen we identificatie bij de kijker vergroten.’
Publicis Groupe werkt nu drie jaar voor de overheid op dit thema. Deze campagne is het eerste resultaat van de nieuwe strategie om huiselijk geweld aan te kaarten. Het filmpje met de buurman - te zien hieronder - verschijnt later op televisie.
De nadruk in de campagne komt in eerste instantie op kindermishandeling te liggen. Later dit jaar komen ook ouderenmishandeling en partnergeweld aan bod.