Kopers van een gestolen fiets sluiten hun ogen voor criminaliteit. Dat is te zien in de VanMoof-campagne waarin kopers op heterdaad worden betrapt. Met de actie hoopt het merk voor 2022 een eind te maken aan fietsendiefstal. De video is gemaakt door WeFilm.
Verantwoordelijkheid
'We moeten het hebben over het kopen en doorverkopen van gestolen fietsen', zegt Ties Carlier, medeoprichter VanMoof. De stalen rossen zijn al voorzien van een ingebouwde opsporingstechnologie en een elektronisch slot waarmee je de fiets van een afstandje kunt blokkeren. Ook heeft het merk een internationaal netwerk met Bike Hunters die gestolen fietsen terughaalt. Maar dat is nog niet voldoende om diefstal te voorkomen. Nu is het tijd om heling terug te dringen, vindt Carlier. 'Met de video willen we meegeven dat kopers, net als dieven, verantwoordelijkheid dragen.'
Oeps
Met een verborgen camera worden kopers geconfronteerd met hun geweten. Ze hebben net een spotgoedkope VanMoof op de kop getikt en zodra ze het huis verlaten, stuiten ze op een meisje dat emotioneel vertelt dat haar VanMoof is gestolen. In het gesprek krijgen ze allerlei hints die erop wijzen dat het om een gestolen fiets gaat, maar niet iedereen durft dat toe te geven. Sommigen lopen zelfs tóch naar buiten - shame on you.
Carlier vat het fijntjes samen: ‘Ja, je kunt een verdacht goedkope tweehands VanMoof krijgen. Maar dankzij onze technologie wordt die compleet nutteloos. Een gestolen VanMoof is tijdverspilling voor dieven én geldverspilling voor kopers.’
https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2019/08/16/vanmoof-admits-hidden-camera-sting-was-staged/