Oatly krijgt verbod op anti-melkcampagne in de UK

Haverdrank veroorzaakt volgens Oatly 73 procent minder CO2-uitstoot dan melk, maar kan dat niet bewijzen.

Oatly

Het uit Zweden afkomstige vegamerk Oatly moet in het Verenigd Koninkrijk door het stof. In een reclamecampagne beweerde de fabrikant van (onder meer) havermelk dat hun plantaardige drank 73 procent beter voor het milieu is (lees: minder uitstoot veroorzaakt), dan koemelk. De Oatly-campagne stelt dat stoppen met melk drinken goed is voor de planeet.

Dat mag Oatly allemaal niet meer zeggen van de Britse reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA). De uitingen van Oatly zouden te vaag, te breed en te algemeen zijn. Oatly’s berekening zou niet zuiver zijn omdat factoren als teelt, oogst, logistiek en productie er niet op de juiste manier in zijn betrokken. ASA: ‘Daarmee zijn de uitingen misleidend.’

Het feit dat Oatly zijn campagne direct heeft teruggetrokken, en ook op de eigen site alle content rond de campagne heeft verwijderd, wijst erop dat het zelf niet zeker is van de beweringen. In een reactie zegt het merk ‘wat specifieker te hebben kunnen zijn in de manier waarop wetenschappelijke gegevens zijn beschreven’.

Ach vaderlief, toe drink niet meer

Het Britse publiek struikelde ook over het feit dat in de commercial (zie hieronder), de impliciete vergelijking wordt gemaakt met een alcoholprobleem. 'What have we here? Cowsmilk. Really?', zegt de zoon tegen zijn wat haveloos overkomende vader. Alsof het om een stiekem gekochte fles vieux zou gaan.

What have we here? (English version) | Help Dad | Oatly

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie