Tiger Woods won gisteren zijn vijftiende majorzege bij US Open. Vlak nadat hij zijn laatste putt maakte, plaatste Nike de commercial op Twitter. Het is niet de eerste keer dat Woods in een reclame-uiting van Nike verschijnt. Het Amerikaanse sportmerk werkt al jaren met hem samen en is de enige sponsor die hem trouw bleef nadat zijn seksschandalen een paar jaar geleden naar buiten kwamen.
Woods is terug van weggeweest. Hij won zijn laatste major in 2008 en kreeg daarna te maken met persoonlijke en fysieke problemen. Zo scheidde hij van zijn vrouw en kreeg te maken met een hardnekkige rugblessure. Ook Woods zelf betwijfelde of hij nog wel een major zou winnen, maar sinds gisteren is zijn comeback definitief en dat viert Nike met een commercial.
Ups and downs
Het filmpje, gemaakt door Wieden & Kennedy, gaat over de hoogte- en dieptepunten van de sporter. De begeleidende tekst: ‘Het is gek om te bedenken dat een 43-jarige, die alle hoogte- en dieptepunten heeft gemaakt en zojuist zijn vijftiende major heeft gewonnen, dezelfde droom najaagt als een 3-jarige.’ Vervolgens komt Woods als kind in beeld, die zegt dat hij Jack Nicklaus gaat verslaan - Nicklaus heeft achttien majors op zijn naam staan. Het spotje eindigt met de beroemde slogan: ‘Just do it’.
Vreemdgaan
Woods heeft geen smetteloos verleden en daarom krijgt de commercial ook kritiek. Sommigen beweren dat Nike wegkijkt van zijn seksuele escapades. In 2009 kwam aan het licht dat hij zou vreemdgaan. Sponsoren zeiden destijds massaal hun samenwerking met hem op. Zo verdwenen reclamespotjes van Pepsi en Gillette van de tv. Ook werd het sportdrankje ‘Tiger Focus’ werd uit de markt gehaald door Gatorade. Alleen Nike bleef de golfmiljardair trouw.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!