We werken ondertussen al bijna een jaar thuis - met jengelende kinderen, klussende buren en ellenlange videovergaderingen. Supermarktketen Jumbo, naar eigen zeggen 'altijd optimistisch', wil met de nieuwe campagne de positieve kanten van het thuiswerken belichten.
De rode draad in de laatste commercial, gemaakt door Niels de Kuiper en Rogier Mahieu, creatief directeur bij Jumbo’s bureau Alfred: 'Je ziet je partner vaker en dat kan betekenen dat je hem of haar van een heel andere kant gaat bekijken.' En dus, zo klinkt het, gaan ook hoofdrolspelers Bas en Lieke met hun tijd mee. In de nieuwe commercial ontpopt Bas - gespeeld door Frank Lammers - zich als een heuse huisvader. Te zien is hoe hij druk is met het snijden van groente en Lieke toefluistert: 'Lekker hè, zo'n huismannetje.'
Rolverdeling
'Een nieuwe rolverdeling binnen het bekende Jumbo-gezin', zegt Alfreds Head of Strategy Edward van de Ridder. 'We wilden iets doen vanuit het gegeven dat we nu allemaal een druk familieleven hebben thuis. 'Zo gaat het bij ons thuis ook' is in de Jumbo-campagne al vanaf het begin de toetssteen. Daarnaast wilden we meebewegen met wat er in de maatschappij gebeurt. Daar hoort ook bij dat gewoontes en verhoudingen kunnen veranderen.'
Volgens de reclamemakers ontsproot het idee voor een 'moderne Bas' al eerder. 'Tijdens de kerstcommercial van vorige winter moest Bas het alleen rooien omdat Lieke plotseling naar Tokio moest, maar met een beetje hulp van Jumbo ging dat allemaal prima. Deze winter was een goed moment om die invulling van de rol van Frank (Lammers, red.) nog wat explicieter te maken. Dat past ook wel bij deze tijd, want als je allebei werkt, moet er toch iemand koken. Ook in de komende campagnes gaan we die nieuwe rol van Bas vaker terugzien.'
Ontwikkelen
Volgens Van de Ridder is het belangrijk om te blijven vernieuwen. 'Omdat we deze familie al zo lang volgen, moet het wel spannend blijven. Het risico bestaat dat het anders voorspelbaar wordt, die karakters moeten zich dus wel ontwikkelen.'
Het verbaast Van de Ridder soms hoe goed het gezin het blijft doen. 'Maar de waardering van kijkers neemt alleen maar toe, het is onvoorstelbaar. Mensen willen steeds een nieuwe aflevering zien van de Jumbo-soap, net als bij GTST. Zelfs op YouTube klikken mensen niet snel weg. In zeven jaar zijn we erin geslaagd iets neer te zetten waardoor iedereen van die familie is gaan houden. Dat is de kracht van die familie en het resultaat van de chemie tussen Frank en Maike.'
Wintercampagne
De nieuwe campagne, die de start van een brede wintercampagne markeert waarin de kwaliteit van Jumbo's groenten en andere gezonde producten centraal staan, wordt vanaf dinsdag 19 januari uitgerold op tv, online video en social media en Jumbo's eigen social kanalen.
Jumbo zag in 2020 zijn marktaandeel sneller groeien dan Albert Heijn, de grootste supermarktketen van het land. De supermarktketen pakte er een half procent bij en kwam uit op 21,5 procent (21 procent in 2019). Albert Heijn heeft volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen nu 35 procent van de markt in handen. Dat was in 2019 nog 34,9 procent.