'De wereld wordt rookvrij. Wen er maar aan.’ Dat is de boodschap van de nieuwe multimediale campagne van de Hartstichting, KWF en Longfonds, in samenwerking met Boris Creative & Jalt.
Met verschillende video's worden voorlopers op weg naar een Rookvrije Generatie uitgelicht, maar ook mensen die de wereld hebben zien veranderen, zoals voormalig huisarts Ydo Dolstra die samen met zijn patiënten rookte in de praktijk. Naast de video’s is ook de nieuwe campagnewebsite rookvrij.nl gelanceerd. Hier kunnen bezoekers aan de hand van een interactieve tijdlijn ontdekken hoe de wereld rookvrij wordt en wat je daar zelf aan kunt bijdragen.
Vingertje
De rookvrije beweging groeit vanuit een toenemend bewustzijn rondom de gevaren van roken. 'Want of je nu een roker bent of niet, iedereen is het er over eens: niemand wil dat kinderen gaan roken', zo klinkt het. Vanuit die overtuiging sluiten steeds meer partijen zich aan bij de Rookvrije Generatie. Steeds meer plekken worden rookvrij en op steeds minder plekken worden er sigaretten verkocht.
'Rookvrij opgroeien willen we vanzelfsprekend maken', zegt creative lead Boris Peters. 'Wij vonden het een sterk gegeven om deze jarenlange ontwikkeling, van onwetendheid naar rookvrij, in een tijdlijn te plaatsen. Deze tijdlijn geeft inzicht en context en versterkt het gevoel van een groeiende beweging zonder met het vingertje te wijzen.'
Noodzaak
Het creatief concept kon volgens de makers op veel persoonlijke betrokkenheid rekenen bij de verschillende partijen die meewerkten aan de campagne. 'De noodzaak om kinderen te beschermen zo krachtig mogelijk neer te zetten, haalde het beste in iedereen naar boven', zegt Peters. Om het gevoel van vroeger kracht bij te zetten is er voor gekozen om op camera’s uit deze verschillende tijden te filmen en fotograferen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!