Premium

Prijswinnend Nederlands hondenuitlaat-initiatief OOPOEH haalt ouderen uit isolement

Het Nederlandse Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier is in de prijzen gevallen van Nestlé’s huisdierenmerk Purina.

Ouderen hebben baat bij een blokje om
OOPOEH

Jaarlijks reikt Nestlé’s Purina de Better With Pets-prijs uit, een award gericht op initiatieven die de band tussen mens en dier bevorderen. Uit 102 aanmeldingen werden dit jaar een vijftal genomineerden geselecteerd. Twee daarvan kwamen uit Nederland. De Dutch Cell Dogs was daar een van. De ander, Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier (OOPOEH), is tot winnaar uitgeroepen.

Houden van mensen

Dat Opa’s en Oma’s Passen Op Een Huisdier de door Nestlé samengestelde jury wist te vermurwen is niet zo verwonderlijk. OOPOEH tikt zo’n beetje elk sympathieboxje aan. De dierenuitlaatservice brengt ouderen in contact met drukke huisdierenbezitters die wel graag een hond willen hebben, maar niet altijd tijd hebben om ‘m uit te laten.

De voordelen zijn legio. Sommigen ouderen zijn een tikje eenzaam en inhuizig. Door een rondje te lopen komt men de deur uit. Naast een frisse neus en beweging levert dat ook contact met andere mensen op, waaronder de bezitters van de desbetreffende uitlaathond. “Bovendien houden honden van mensen.”, zegt Judy Schnitger – Zwinkels, Head of Corporate Communications van Nestlé Nederland die daaraan toevoegt dat ze zelf gewoon de hond mee naar het werk mag nemen.

Uitdagingen

Tijdens een eerder georganiseerd forum presenteerde elke deelnemer zijn project aan een panel van deskundigen. Gedurende het eendaagse evenement namen ze ook deel aan workshops met social innovators, ondernemers, en deskundigen en autoriteiten uit de huisdierenbranche. Tijdens de workshops probeerden ze oplossingen te vinden voor de uitdagingen waar ze tegenaan lopen.

"Het was echt ontroerend om de finalisten te horen spreken, om meer te weten te komen over hun inspirerende programma's en te ontdekken hoe ze erin zijn geslaagd om zo'n positieve impact in hun gemeenschap te bewerkstelligen", aldus Bernard Meunier, CEO of Nestlé Purina PetCare EMENA."

Groot thema

Zwinkels is ontzettend trots op de Nederlandse overwinning waar een geldprijs van vijftienduizend Zwitserse francs aan verbonden is. “Het is natuurlijk een heel innovatief idee. Eenzaamheid is een groot thema en de verbinding tussen huisdieren en mensen is een geweldige oplossing.” Volgens haar zijn honden ideale dieren ter bestrijding van de eenzaamheid: “Ze zijn sociaal, ze zijn er voor jou en het enige wat je van ze krijgt is liefde.”

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie